Nyt projekt: Naturskånsom fisk – fra hav til tallerken | WWF Denmark

Nyt projekt: Naturskånsom fisk – fra hav til tallerken

Nyhed lagt på den 07 januar 2016   |
Projekt 'Naturskånsom fisk - fra hav til tallerken' - vil vende den markante tilbagegang for de blå kuttere til fremgang. På billedet ses fiskekutteren Jamik, der er hjemhørende i Vedbæk.
© WWF-DK
WWF Verdensnaturfonden har sammen med bl.a. Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, Langø Fiskeriforening og Fiskerikajen Aps modtaget godt 7,7 millioner kroner af VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN  til udvikling af bæredygtigt og skånsomt kystfiskeri.

WWF Verdensnaturfonden har sammen med bl.a. Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, Langø Fiskeriforening på Vestlolland og Fiskerikajen Aps modtaget godt 7,7 millioner kroner af VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN  til at fremme udvikling af bæredygtigt og skånsomt kystfiskeri.

Projekt ’Naturskånsom fisk – fra hav til tallerken’ er et nyt og unikt partnerskab på tværs af sektorer. Partnerskabet skal i fællesskab vise vejen for, at det naturskånsomme fiskeri bliver funktionelt, smidigt og kosteffektivt forankret gennem hele forsyningskæden – fra fiskere til forbrugere.  Målene er bl.a. at forbedre logistik og pris for kystfiskernes fangster, sikre Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri større politisk gennemslagskraft og øge de danske forbrugeres viden og efterspørgsel af naturskånsom fanget fisk.

Vision: Et hav i balance, hvor naturens ressourcer udnyttes bæredygtigt
- Vores vision er et hav i balance, hvor naturens ressourcer udnyttes bæredygtigt og langsigtet. Vi ønsker at vise vejen for fremtidens kommercielle fiskeri i Danmark. Et fiskeri, hvor havets naturressourcer anvendes bæredygtigt og langsigtet og herved bidrager til, at havet omkring Danmark igen blive fyldt med liv og sunde og robuste fiskebestande til glæde for nuværende og fremtidige generationer, siger Susanne Amsinck, der er WWF Verdensnaturfondens leder af projekt ’Naturskånsom fisk – fra hav til tallerken’.

-
 Vores mål er at skabe et cost-effektivt naturskånsomt fiskeri i udvikling og vækst og herved styrke de lokale fiskesamfund med de blå kuttere som omdrejningspunkt. Gennem de sidste 10 år er erhvervsfiskeriet i mange mindre danske havne lukket ned. Dén udvikling ønsker vi at vende. Vi vil ganske enkelt give kystfiskerne noget at leve af igen, siger Susanne Amsinck.

- Med Langø Havn som master model og Fiskerikajen Aps som stærk kommerciel partner vil vi vise vejen for et cost-effektivt fiskeri, der er kendetegnet af en stærk, kort og effektiv forretningsmodel og et simpelt set-up, som nemt kan kopieres af andre mindre havne. Langø er et klassisk eksempel på den store udfordring mange kystfiskere i Østdanmark står over for i dag, hvor deres fisk ikke kan afsættes eller forarbejdes lokalt, men i stedet fragtes til Vestjylland, hvor de puljes med andre fisk, og fiskenes sporbarhed tabes. Fiskernes omkostninger øges og en unik historie mistes. Dén situation ønsker vi at ændre ved bl.a. at opbygge lokale fiskeforarbejdnings- og opbevaringsenheder i Østdanmark. Vi vil bevise, at skånsomt og bæredygtigt kystfiskeri kan blive til en sund og overskudsgivende forretning for den enkelte erhvervsfisker, siger Susanne Amsinck.

Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri repræsenterer de kystfiskere, der fisker naturskånsomt. Foreningen er landsdækkende og arbejder for store som små. Fra medlemmer i Langø i syd til medlemmer i Thorupstrand Kystfiskerlaug i nord.

VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN
Projekt ’Naturskånsom fisk – fra hav til tallerken’ løber over tre år.

VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN er almennyttige fonde stiftet af Villum Kann Rasmussen, grundlægger af blandt andet VELUX. Fondene støtter en bred vifte af projekter og aktiviteter indenfor forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. I 2015 uddelte de to fonde tilsammen 829 mio. kr. til almennyttige formål.

© WWF-DK Forstør
Logo, The Vellux Foundations Velux Fonden - Villum Fonden