Kulkraft slår 140 danskere ihjel om året | WWF Denmark

Kulkraft slår 140 danskere ihjel om året

Nyhed lagt på den 05 juli 2016   |
Climate. CO2
Ratcliffe-on-Soar a massive coal powered power station in Nottinghamshire UK that is responsible for huge carbon dioxide emmissions.
© Global Warming Images / WWF
140 danskere døde i 2013 af kulforurening fra vores nabolande. Forureningen fra kulkraftværker bliver båret med blæsten fra lande som Polen og Tyskland. I alt er ca. 23.000 mennesker døde af kul-forureningen i Europa i 2013, viser en ny rapport fra WWF.

Især Tyskland og Polens kulkraftværker har mange liv på samvittigheden. Faktisk var polsk kulkraft i 2013 skyld i omkring 6.000 dødsfald, mens tallet for Tyskland var knapt 4.400.

De mange følgesygdomme af forureningen giver en samlet regning på mere end 460 milliarder kroner i de europæiske lande. Det er første gang nogensinde, at kulkraftværkernes konsekvenser for vores helbred er blevet undersøgt.

- Undersøgelsen cementerer, at kulkraft er et kæmpe problem. Kul er ikke alene den energiform, der belaster klimaet mest med massiv CO2-udledning - kulafbrænding forurener også luften og miljøet med bl.a. partikler og kviksølv og koster menneskeliv over hele Europa. Også af den grund bør det være et klart mål for EU og Danmark at udfase kulkraften hurtigst muligt, siger seniorrådgiver i WWF Verdensnaturfonden Hanne Jersild.

Omkring 140 danskere døde i 2013 som følge af udledningerne fra kulkraftværker i vores nabolande, primært Tyskland, Polen og Storbritannien. Samtidig førte de danske kulkraftværker til ca. 50 menneskers for tidlige død i Europa.

- Det er på alle måder uklogt at fortsætte med at bruge kul til at producere energi, når vi ved hvor skadeligt det er for mennesker, natur, klima og for vores økonomi. Der er jo veletablerede og effektive alternativer som vind- og solenergi, så det er meningsløst, at 23.000 europæere skal dø om året på grund af den forurening, som kulkraftværkerne skaber, siger Hanne Jersild.

WWF Verdensnaturfonden arbejder via sit globale netværk på at få de europæiske lande til at omstille deres energiforsyning til 100 procent vedvarende energikilder som vind og sol.

FAKTA
  • I 2013 var kulkraftværkernes forurening skyld i flere end 22.900 dødsfald, tusindvis af tilfælde af følgesygdomme som hjerteproblemer og bronkitis og en regning på mere end 460 milliarder kroner i de europæiske lande.
  • De fem EU-lande, hvis kraftværker forårsager mest skade i andre lande er Polen (ca. 4.700 dødsfald), Tyskland (ca. 2.500), Rumænien (ca. 1.700), Bulgarien (ca. 1.400) og Storbritannien (ca. 1350).
  • De fem EU-lande, som er mest berørt af kulforurening fra nabolande – ud over den, som forårsages af deres egne værker – er: Tyskland (ca. 3.600 dødsfald i alt), Italien (ca. 1.600), Frankrig (ca. 1.400), Grækenland (ca. 1.000) og Ungarn (ca. 700).
  • Rapporten ‘Europe’s Dark Cloud: How coal-burning countries make their neighbours sick’ analyserer helbredseffekter stammende fra luftforurening fra alle de kulfyrede kraftværker i EU, som der er tilgængelige data fra (257 ud af 280).
  • Rapporten er den første af sin slags og er lavet i samarbejde mellem Health and Environment Alliance (HEAL), Climate Action Network (CAN) Europe, the WWF European Policy Office and Sandbag.

Climate. CO2