WWF Denmark - Bjørnenes park er i fare – Pirin skal forblive fredet!

Bjørnenes park er i fare – Pirin skal forblive fredet!

Nyhed lagt på den 10 februar 2017  |
© WWFForstør
Af: Ronyia Sindi

Store skovarealer i nationalparken Pirin i Bulgarien står til at blive ødelagt af kommercielt skovbrug. Den unikke natur og det rige dyreliv står for skud, hvis nyt lovforslag bliver godkendt.

Pirin Nationalpark - lig med 27.000 hektar naturskatte i alle verdens farver. I området findes Pirin-bjergkæden - der stiger næsten 3000 meter over havets overflade. Dyrelivet i parken er unikt, med alt fra brune bjørne, ulve og forskellige fuglearter.

I 1963 blev parken etableret i det sydvestlige Bulgarien, og parken har siden 1987 været udnævnt af UNESCO som verdensnaturarv.

WWF Verdensnaturfonden er kendt for at sætte ind og skabe forandring – men naturparkens forvandling til kommercielt landbrug er ikke velkommen. WWF arbejder for, at Pirin Nationalpark og dens frodige grønne natur og rige dyreliv skal forblive urørt.

Kommerciel skovdrift, bygning af nye veje og anlæg til ski-turisme, er nogle af de trusler, der venter nationalparken. En katastrofal plan for parken er netop sendt til godkendelse hos regeringen. Planen åbner op for tilladelse til at fælde træer i 60% af parken, fra de nuværende nul procent. En dyster udsigt, men alt er ikke tabt!

Lys for enden af tunnelen
Heldigvis har den nuværende præsident for Bulgarien, Rumen Radev, nedlagt veto mod de destruktive planer, der er fremlagt for Pirin.

WWF har spillet en stor rolle i modstanden mod ødelæggelsen af det smukke skovareal. WWF har således sammen med andre organisationer arrangeret protester i gaderne i Sofia – hovedstaden i Bulgarien – mod vedtagelsen af lovene, der truer Pirin.

WWF kæmper videre, og du kan være med, skriv under her.

Sammen fortæller vi Bulgariens premierminister, at han ikke må lade ødelæggelsen af parken blive en realitet!