WWF Denmark - Masse-afblegning af koraller i Great Barrier Reef for andet år i træk

Masse-afblegning af koraller i Great Barrier Reef for andet år i træk

Nyhed lagt på den 13 marts 2017  |
© BioPixel / WWF-AusForstør
Great Barrier Reef Marine Park Authority (GBRMPA) i Australien har netop bekræftet, at korallerne i Great Barrier Reef igen i år er udsat for masse-afblegning på grund af klimaforandringer.

Af Jan Kjærgaard og Ronyia Sindi

Great Barrier Reef er blevet ramt af masseafblegning tre gange tidligere. Nemlig i 1998, 2002 og 2016. Omfanget af skaderne sidste år var de hidtil mest omfattende, hvor hele 22 procent af koralrevet døde. GBRMPA frygter, at ødelæggelserne af Great Barrier Reef i år kan bliver endnu mere omfattende end sidste år.

- Det er første gang vi ser masse-afblegning to år i træk. Hidtil har Great Barrier Reef kunnet komme sig mellem to perioder med masse-afblegning. Så to år i træk med masse-afblegning er meget-meget foruroligende, siger WWF Verdensnaturfondens programleder for havbeskyttelse, Thomas Kirk Sørensen.

WWF efterlyser global indsats
- Situationen viser, at klimaforandringer allerede har en ødelæggende effekt på oceanerne. Koralrevsområder er vigtige for naturen, og ikke mindst vigtige for mange mennesker, hvis arbejde, liv og indkomst afhænger af, at koralrevet ikke er skadet. Der skal handles på problemet, og vi har brug for en stærk global indsats for at reducere CO2-udslip, siger John Tanzer, leder af WWF International globale havprogram.

Leder af WWF Australiens havpreogram, Richard Leck er også stærkt bekymret:
- Vi bliver nødt til at tage problematikken omkring klimaforandringerne seriøst. Vi skal anerkende, at på grund af klimaforandringer, og på grund af afbrænding af fossilt brændstof, lider koralrevet af afblegning. Masse-afblegning af koralrevet skal og bør være en øjenåbner for, at vi skal sætte hårdt ind mod klimaforandringer, både her i Australien og på et globalt plan. Ellers kan vi forvente at koralrevet fra år 2050 kontinuerligt vil afblege.

© BioPixel / WWF-Aus Forstør
© BioPixel / WWF-Aus Forstør