Earth Hour slukker for Kronborg Slot | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 19 marts 2017   |
Kronborg Slot i oplyst tilstand
© Thomas Rahbek
WWF Verdensnaturfonden slukker for lyset på Kronborg Slot i Helsingør, når den mørke time rammer verden lørdag d. 25. marts 2017. Hele verden slukker lyset i én time mellem klokken 20.30 og 21.30 for at markere Earth Hour og give klimaet en stemme.

Slædehunde kommer halsende op ad alléen til Kronborg Slot lørdag den 25. marts kl. 20.20. På hundeslæderne sidder seks unge Wildlife Reportere fra WWF Verdensnaturfonden. De skal slukke lyset på Kronborg Slot – en ikonisk UNESCO-bygning, som er verdenskendt for William Shakespeares’ Hamlet. Anledningen er Earth Hour - en global kampagne til kamp mod klimaforandringer.

- Kronborg Slot var en lysende legende i sin storhedstid i renæssancen. Slottets første konge Frederik 2. var, som en rigtig renæssancekonge, foregangsmand, når det kom til videnskab. Derfor er det helt i slottets ånd at stille skarpt på, hvordan ny viden og teknologi kan hjælpe klimaet på vej, siger Slotschef Erik Als.

Når Kronborg går i sort den 25. marts, slukkes lyset også på andre verdenskendte bygninger. Eiffeltårnet, Big Ben og operahuset i Sydney er nogle af dem.

De unge er fremtidens lyseslukkere
Det er WWF, der står bag sluk-lyset kampagnen, som globalt går under navnet Earth Hour. Kampagnen har 10 år på bagen, og sidste år deltog flere millioner på verdensplan ved at slukke lyset derhjemme, på kontoret eller i offentlige bygninger. 178 lande deltog i Earth Hour i 2016, og hele 400 ikoniske bygninger i verden slukkede for lyset.

- Jeg bliver glad og optimistisk, når jeg oplever de unges engagement for klimaet. De sidder ikke bare og kigger på, når isen smelter. De tager sagen i egen hånd og går forrest i en bevægelse, der slukker lyset overalt – fra Kronborg Slot til Eiffeltårnet og Big Ben – for at sætte klimaforandringerne øverst på dagsordenen. I Danmark har WWF’s unge Wildlife Reporters for eksempel fået danske virksomheder og kommuner til at slukke lyset for klimasagen, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg.

Kronborgs lyseslukkere skal videre til Svalbard
Her i Danmark er det de unge, der slukker for lyset på Kronborg Slot, fordi det er de kommende generationer, der skal leve med de klimaforandringer, som vi har svært ved at få sat en stopper for.

De unge klimaambassadører har vundet retten til at kalde sig WWF Wildlife Reporters via en landsdækkende WWF konkurrence. De skal til sommer til Svalbard for at opleve isbjørne i deres naturlige omgivelser. Isbjørne er for mange en symbolik på de klimaforandringer, der blandt andet smelter isen i Arktis.

I Danmark har man markeret Earth Hour i flere år. I mange kommuner er der tradition for at slukke lyset i gaderne, på rådhuset eller andre offentlige bygninger. Kommuner i Grønland og på Færøerne deltager også i kampagnen. En del virksomheder er også med og slukker for lyset i deres hovedsæder eller i deres butikker.

• 178 lande deltog i Earth Hour 2016
  • Mere end 6600 begivenheder blev registreret på det digitale Earth Hour kort
  • 1,23 mio. individuelle tiltag blev taget i kampen mod klimaforandringerne
  • 400 ikoniske bygninger slukkede lyset