WWF Denmark - Påskefrokost med god smag i munden

Påskefrokost med god smag i munden

Nyhed lagt på den 10 april 2017  |
Familie på indkøbstur.
© © WWF / Richard Stonehouse Forstør
WWF præsenterer råd og vejledning til påsketidens indkøbsture, hvor varernes bæredygtighed eller mangel på samme, til tider kan blive glemt i farten

Af Ronyia Sindi

Solen skinner, gule påskelinjerne lyser op på det grønne græs, og påsken er lige om hjørnet. Påsken er en tid der symboliserer forår, helligdage og kvalitetstid med familien. I påsketiden er det især påskefrokoster, der er centrum for den hygge vi i Danmark er så kendte for. Der er god mad på menuen - smørrebrød i lange baner, med alt fra hårdkogte æg til sild og rejer.

Men inden vi når så langt, så skal vi først lige på den - til tider - hektiske indkøbstur i supermarkedet.

Selvom det ofte skal gå stærkt, når vi går rundt i supermarkedsgangene med den blå, røde eller gule indkøbskurv trillende bag os, er det vigtigt vi lige stopper op og husker på, at de varer vi smider i kurven har en historie bag sig. Hvordan afkoder man egentlig, hvordan man køber bæredygtigt ind?

WWFs klimavenlige råd til påske-indkøb

Vælg økologiske produkter. Det kolde frokostbord er kendt for at byde på bl.a. hårdkogte æg. Her kan du med fordel vælge den økologiske ægbakke. Når vi køber økologisk, støtter vi produktion, der er fri for pesticider og kunstgødning.

Erstat rødt kød med bæredygtigt fra havet. Rødt kød spiller en stor rolle i belastning af klimaet. Erstat derfor hellere lammekødet med skånsomt fanget fisk og skaldyr. MSC (vildtfanget fisk) og ASC (opdrættet fisk og skaldyr), er to miljømærker, du skal kigge efter, når der er fisk på menuen.

Spis grønt, spis efter sæson og vælg lokalt. Grøntsager er lækre, fulde af smag og den bedste bonus: Det er klimavenlig mad. Vælg frilandsgrønt frem for drivhusgrønt. Drivhuse kræver nemlig meget energi for at blive opvarmet. Vælg gerne lokal- og sæson fødevarer. På den måde bruges der mindre energi til nedfrysning, konservering og på lange miljøskadelige transport-ture af fødevarer.

Undgå madspild. Det er faktisk meget nemmere, end vi tror. Køb kun ind efter behov, og spis gerne resterne dagen efter. Pludselig bliver én påskefrokost til to. Lyder det ikke bedre, end mad i skraldespanden? 30 procent af de fødevarer, der bliver produceret globalt, ryger desværre i skraldespanden. En god måde at holde overblikket på er at skrive en indkøbsliste. Så ved du, hvad du specifikt mangler, du undgår unødvendige fristelser – og bedst af alt: Du kan notere hvilke mærkninger på fødevarer, du skal kigge efter, når du er på indkøb til påskefrokosten.

Spørg dit supermarked til råds. Spørg gerne ind til bæredygtighed af varerne. Er palmeolien i påskechokoladen RSPO-certificeret? Er tunen i dåsen bæredygtigt fanget?
På den måde er du med til at vise de danske supermarkeder, at bæredygtig produktion af varer betyder noget for deres kunder.

Vær med til at sætte pres på de danske supermarkeder - skriv under på WWFs fem krav her!
Familie på indkøbstur.
Familie på indkøb.