Nepal: WWF sætter stærkt ind for at bevare det truede næsehorn | WWF Denmark

Nepal: WWF sætter stærkt ind for at bevare det truede næsehorn

Nyhed lagt på den 16 maj 2017   |
Indisk næsehorn.
© Akash Shrestha-Simrika Sharma / WWF-Nepal
af Ronyia Sindi

Regeringen i Nepal har i samarbejde med WWF iværksat en plan, der skal få bestanden af truede indiske næsehorn i Nepal op på 800.

Næsten 250 personer satte i sidste måned gang i en redningsaktion for bestanden af det indiske næsehorn. Et 12 årigt han-næsehorn blev forflyttet fra nationalparken Chitwan til sit nye hjem Shuklaphanta National Park, beliggende i Terai Arc området i Nepal. Næsehornet er det første ud af fem, der i første omgang skal forflyttes til nationalparkerne Shuklaphanta og Bardia.

Frem til 2018 vil i alt 30 indiske næsehorn blive transporteret til andre naturområder i Nepal. Målet er at udvide det indiske næsehorns leveområder, så bestanden på sigt kan stige.

Programleder for skov- og biodiversitet, wildlife-ekspert hos WWF Verdensnaturfonden, Bo Normander, glæder sig over indsatsen:

- Der er kun omkring 3.500 indiske næsehorn tilbage i naturen, så det er meget glædeligt, at Nepals regering nu vil hjælpe det truede dyr og arbejde aktivt for at øge bestanden.

Vil du også hjælpe verdens truede dyr? Tryk her og bliv truede-dyr partner nu!
Indisk næsehorn.
© Akash Shrestha-Simrika Sharma / WWF-Nepal Forstør
Det indiske næsehorn bliver sluppet fri i Shuklaphanta National Park.
© Akash Shrestha-Simrika Sharma / WWF-Nepal Forstør
Klargøring til det indiske næsehorns tur til sit nye hjem i Shuklaphanta National Park.