Hæsblæsende WWF-program på Naturmødet 2017 | WWF Denmark

Hæsblæsende WWF-program på Naturmødet 2017

Nyhed lagt på den 17 maj 2017   |
Deltag i en af WWF's syv strandvandringer under Naturmødet i Hirtshals. Se nærmere om tiderne hosstående program.
© Amalie Rolst Christensen/WWF
WWF har både camp på stranden og stand i teltbyen og byder på tangpesto, fiskesuppe, strandvandringer, strand-yoga, vodtrækkende skoleelever og lidt godt til hjernen i form af korte powerspeaks

WWF får både en telt-stand i Naturmødets centrale telt-by og en camp på stranden - nærmere bestemt Husmor Strand lige syd for Hirtshals Havn. Naturmødet åbner torsdag den 18. maj og slutter lørdag den 20. maj.
  • Torsdag-lørdag kan du komme med på WWF's legendariske strandvandringer med senior marinbiolog Peter Blanner og finde ud af, hvad opskyllet på stranden fortæller om havets tilstand.
  • Der er strandvanding torsdag kl. 15 og 17. Fredag kl. 11, 13, 15 og 17. Strandvandringen kl. 15 er delux-udgaven, hvor Henrik Beha Pedersen fra Plastic Change deltager. Lørdag kl. 10 og 13 er der yderligere to strandvandringer.
  • Du kan opleve strand-yoga og se og mærke havets spændende dyre- og planteliv med WWF's havmænd Peter Skødt Knudsen og Morten Rud.
  • Outdoor-kokken fra Gourmensch - alias Jakob Nusbaum - vil fra eget feltkøkken på stranden fredagen igennem servere gratis fiskesuppe og frisklavet, herlig tang-pesto. Sidste år var Nusbaums outdoor-rastaurant et sandt tilløbsstykke. På to dage langede han ikke mindre 1.500 kopper fiskesuppe over disken.
  • Fredag formiddag kan du opleve skoleelever fra Hirtshals trække vod og stryge havbunden med rejehov.  Bagefter vil skoleleverne  – i samarbejde med WWF’s hav- og naturformidlere – se nærmere på hvad skoleeleverne har fået i nettene af skaldyr, fisk og andre spændende ting.
  • Du kan også få en snak med WWF's nye generalsekretær Bo Øksnebjerg på WWF's strand-camp fredag eftermiddag kl. 14-16.
Powerspeaks
I WWF's telt i den centrale telt-by er der en fest af miljøfaglige powerspeaks fra WWF-eksperter gennem alle tre dage. Kom forbi og få lidt godt til hjernen.
  • Programleder for skov og biodiversitet Bo Normander powerspeaker over emnet 'Vi vil ha' mere vild natur i danske skove' om torsdagen. Kl. 13 og 15.
  • Programleder for havbeskyttelse, Thomas Kirk Sørensen, er på fredag med powerspeaken 'Havbeskyttelse til havs - gør Danmark det godt nok?' kl. 11 - og igen kl. 15 med emnet 'Marint affald og fiskeri'.
  • Programleder for fiskeri og akvakultur, Christoph Mathiesen  giver dig en powerspeak om 'Bæredygtighed i fiskeri og akvakultur' kl. 13.
  • Mød også Århus Universitet, Bioscience, og bliv klogere på havets store og små mirakler. Kig med i deres medbragte mikroskoper, stereolupper og bakker hele fredagen og lørdag formiddag. Se mere om Bioscience formidlingsprojekt 'Hoved i havet' på facebook-siden af samme navn.
  • Fredag kl.16-18 - i WWF-teltet i den centrale telt-by - er der igen mulighed for at få en snak med WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg. ​
  • Torsdag, fredag og lørdag kan du høre nærmere om WWF’s flagskibs-projekter 'Opdag Havet 2.0.' (Finansiseret af Aage V. Jensen Naturfond), 'Naturskånsom fisk - fra hav til tallerken' (Finansieret af VELUXFOUNDATIONS) og 'Mere vild natur i danske skove' (Finansieret af 15. Juni Fonden).
  • Fredag kl. 17 står WWF bag en debat om den kommende havplan. Den foregår i debat-teltet LEARN. Senest i 2021 skal Danmark have sin første hav-plan på plads, som skal fremme økonomisk vækst gennem bæredygtig udnyttelse af havarealer og sikre sameksistensen mellem erhvervsfiskeri, sportsfiskeri, råstofindvinding, søtransport, havvind, olie/gas, friluftsliv, turisme, natur og miljø m.m. WWF Verdensnaturfonden arrangerer i den anledning en debat om hav-plan – den eneste hav-debat under Naturmødet 2017.

Læs mere om WWF på Naturmødet her.