EU-penge til WWF: Kæmpe projekt skal mobilisere forbrugere og virksomheder | WWF Denmark

EU-penge til WWF: Kæmpe projekt skal mobilisere forbrugere og virksomheder

Nyhed lagt på den 09 juni 2017   |
Fisk- og skaldyrsbranchen er stor i Vietnam
© © Elizabeth Kemf WWF
Verdens have bliver overfisket og opdræt af fisk og skalddyr har alt for ofte negative konsekvenser for naturen. Det skal WWF være med til at ændre, når et storstilet projekt starter op næste år. Der er netop blevet givet grønt lys fra EU, der vil skyde mere end 51 mio. danske kroner i projektet, som skal mobilisere forbrugere og virksomheder i 11 EU lande og producenter i fire udviklingslande. Den danske afdeling af WWF får en særlig rolle i projektet.

Verdens overforbrug af fisk og skaldyr har en negativ virkning på natur og mennesker. Det skal WWF ændre på ved at lave en storstilet indsats over de kommende tre år på tværs af 15 lande.

WWF Verdensnaturfonden skal særligt fokusere på yderligere forbrugeroplysning, samarbejde med supermarkeder og myndigheder om øget bæredygtighed i kølediskene. Verdensnaturfonden skal bidrage med vores danske erfaring med implementering af ansvarlighed i varekæder, ligestilling mellem mænd og kvinder i producentlande og inddragelse af FN’s verdensmål.

Ved at ændre europæernes forbrug og indkøbsvaner af fisk og skaldyr skal hele fisk- og skaldyrsbranchen gøres mere bæredygtig. Flere supermarkeder og importører skal opkøbe og sælge flere bæredygtige produkter, og myndigheder skal lovgive i en mere bæredygtig retning.

Det bliver et de største WWF projekter om bæredygtige varekæder i forhold til fisk og skaldyrsproduktion der ser dagens lys i begyndelse af 2018. Det er EU’s Development Education and Awareness Raising fond (DEAR), der har givet grønt lys til at investere de mere end 51 mio. danske kroner i det storstilede projekt. Pengene bliver fordelt mellem de 16 partnere, hvoraf 11 er fra EU lande, fire fra udviklingslande og en international partner.

WWF Verdensnaturfonden har speciel viden
Den danske afdeling af WWF har længe arbejdet for øget salg af certificerede fisk og skaldyr i de danske supermarkeder – og blandt importører. Det gør WWF Verdensnaturfonden blandt andet via dialogbaserede partnerskaber med den private sektor. Samtidig har Verdensnaturfonden lokal forankring i flere udviklingslande, hvor de arbejder med lokale kystfiskersamfund og skaldyrsfarmere. Verdensnaturfonden støtter omlægning af deres fiskeri og produktion til mere ansvarlige og bæredygtige metoder. Det er nødvendigt for at kunne brødføde både det nuværende og fremtidige befolkningspres i mange dele af verden og samtidig holde økosystemerne sunde og raske.

Alene i den danske afdeling af WWF har Verdensnaturfonden partnerskaber med Dansk Supermarked, Northcoast Seafood DK, lokale reje-farmere i Vietnam og kyst-fiskere i Kenya.

Resten af de europæiske lande ser på Danmark som et foregangsland, når det handler om efterspørgsel af bæredygtigt producerede varer, specielt indenfor fisk og skaldyr. Desuden har WWF Verdensnaturfonden stor erfaring med at inddrage ligestillingsaspekter i miljøarbejdet og er godt i gang med at indarbejde FN’s 17 Verdensmål i arbejdet både ude og hjemme. Derfor er det den danske afdeling af WWF, der hjælpe de andre projektpartnere med også at få inddraget de aspekter, så ligestilling og Verdensmålene bliver integrerede dimensioner i det fælles europæiske projekt. På den måde står WWF Verdensnaturfonden med en afgørende rolle i det storstilede projekt.

Fisk- og skaldyrsbranchen er stor i Vietnam