Lad dit strømforbrug rejse vindmøller | WWF Denmark

Lad dit strømforbrug rejse vindmøller

Nyhed lagt på den 23 juni 2017   |
Vindmøller.
© © Global Warming Images / WWF
Otte nye vindmøller. Det er det foreløbige resultat af samarbejdet mellem WWF Verdensnaturfonden og det grønne elselskab Natur-Energi. Og flere møller er på vej.

Én står i Danmark, én står i Tyskland, og seks står i Polen. Der er tale om vindmøller. Møller, som delvist er rejst af de danske elkunder, der har valgt at bruge de klimavenlige elprodukter, som Natur-Energi A/S og WWF har udviklet i samarbejde. Når du bruger et af produkterne Ren Energi og Ren Energi Plus, er en lille del af din elregning nemlig øremærket til investering i ny vedvarende energi – altså fx opsætning af nye vindmøller.

”De otte vindmøller, som vi har andele i gennem partnerskabet med WWF, dækker det årlige elforbrug i 9.000 husstande. Og vores mål med samarbejdet er at rejse mange flere møller. Vindmølleprojekternes overskud bliver geninvesteret i flere nye møller, og på den måde skaber vi en positiv sneboldeffekt,” fortæller Søren Sprogøe, der er administrerende direktør i Natur-Energi.

Det vil sige, at hver gang du som kunde trykker på stikkontakten, tænder computeren eller sidder foran fjernsynet, er du med til at bygge en ny vindmølle. Er du Ren Energi-kunde bliver, hvad der svarer til 25 procent af dit elforbrug investeret i ny vedvarende energi, mens du gennem Ren Energi Plus investerer hele 100 procent af dit forbrug i nye grønne energikilder.

”Det er selvfølgelig vigtigt, at den strøm, vi bruger, er grøn. Men det er mindst lige så vigtigt, at der bliver sørget for at lave nye grønne energikilder. Vores to elprodukter er ekstra grønne, fordi de netop ikke kun holder liv i eksisterende vindmøller, men også rejser nye og dermed udvider kapaciteten af grøn energi,” forklarer klimachef i WWF Verdensnaturfonden, John Nordbo.

Og det er ikke ret mange ekstra penge om året, det koster at være med til at investere i nye vindmøller.

”Det særlige ved vores partnerskabsprodukter er, at vi tager udgangspunkt i kundens eget forbrug – i modsætning til et fast tillæg, som er det samme, om man bor i en lille lejlighed eller et stort hus. Hvis man bruger dobbelt så meget strøm som naboen, giver man også dobbelt så stort et bidrag til investering i ny vindstrøm,” siger Søren Sprogøe.

Som noget nyt donerer du som kunde automatisk et beløb til WWF Verdensnaturfonden, uden at det koster ekstra. Som Ren Energi-kunde donerer du automatisk 2 øre til WWF, og som Ren Energi Plus-kunde giver du 5 øre til WWF for hver kilowatt-time, du bruger.

FAKTA: FÅ GRØN STRØM
www.natur-energi.dk/wwfkampagne kan du bestille Ren Energi og Ren Energi Plus. Hvis du bestiller inden den 30. juni 2017 donerer Natur-Energi 150 kroner ekstra til WWF!
Vindmøller.