Kunder kræver bedre varer i supermarkeder | WWF Denmark

Kunder kræver bedre varer i supermarkeder

Nyhed lagt på den 30 juni 2017   |
Fødevarekampagne - indkøbskurv
© Jens Trolle Grafisk
Når vi fylder indkøbskurven har det konsekvenser ude i naturen. Overforbrug og ubæredygtig produktion resulterer i fældet skov og overfisket tun. Det vil de danske forbrugere ikke være med til længere. Knap 25.000 danskere har på kun tre måneder skrevet under på, at supermarkederne skal sørge for mere bæredygtige varer på hylderne.

Jaguaren og orangutangen skal ikke miste deres hjem for at vi kan spise bøffer, kage og sandwichs. Så klart er budskabet fra de mange kunder, der har skrevet under på fem krav til landets supermarkeder om mere bæredygtig, klimavenlig og ansvarligt produceret mad. I dag sender WWF Verdensnaturfonden de mange underskrifter af sted til supermarkedernes direktører.

Med kampagnen ”Pres dit supermarked!” har WWF Verdensnaturfonden de seneste måneder sat fokus på, at du som forbruger skal kunne have tillid til, at alt hvad du putter i indkøbskurven er ordentligt og anstændigt produceret. I dag er der masser af varer, der kommer fra overfiskede fiskebestande eller indeholder ucertificeret palmeolie eller soja, som har været med til at rydde skovområder for at gøre plads til plantager og marker.

- I princippet skal vi kunne købe ind med bind for øjnene uden at komme tropisk skov eller overfisket tun i indkøbskurven. Det er supermarkedernes ansvar at det, der står på hylderne og ligger i køledisken er bæredygtigt produceret. Der er flere supermarkeder, der er godt i gang, men de kan gøre meget mere, end de gør i dag. Det er jo ikke kunderne, med trætte unger klokken fem minutter i ulvetime, der skal vælge mellem fire slags tun eller kigge efter certificeret palmeolie på småkage-emballagen, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

26-årige Catharina Onsborg fra Sønderborg er en af de mange forbrugere, der har skrevet under på kampagnen:

- Som mange andre unge interesserer jeg mig for denne planets dyr og natur; både for min og kommende generationers skyld. Jeg har skrevet under, fordi jeg synes, at det er enormt vigtigt at sørge for, at de danske supermarkeder ikke indkøber og sælger produkter, der fx er produceret med ucertificeret palmeolie, der har store konsekvenser for både natur og dyreliv og lokalbefolkningen.

Supermarkeder glæder sig over underskrifter
Dansk Supermarked Group, der står bag Netto, føtex og Bilka, er positiv over, at forbrugerne engagerer sig:

- Der er tale om et stærkt signal fra de mange forbrugere, og jeg synes, WWF fortjener stor ros for at have rejst debatten. Vi er fra Netto, føtex og Bilkas side meget opmærksomme på de områder, kampagnen sætter fokus på. Herunder bæredygtig fangst og opdræt af fisk og skaldyr, hvor vi sammen med netop WWF har sat målet om, at al fisk og skaldyr i vores butikker skal være 100 procent bæredygtigt senest i løbet af 2019, siger CSR-direktør i Dansk Supermarked Group, Mads Hvitved Grand.

Også Coop, der driver Kvickly, Brugsen, Irma og Fakta, tager godt imod underskrifterne:

- Det er uhyre positivt, at så mange danskere aktivt har støttet WWF’s kampagne, for der er ikke noget vi hellere vil have, end kritiske forbrugere, der stiller krav til os og vores sortiment. Så vi er glade for underskrifterne, som bestyrker os i, at bæredygtighed er den nødvendige vej frem. Dét har vi et fælles ansvar for at sikre. Politikerne kan hjælpe med at gøre grønne valg til de billigste. Vi og producenterne skal hele tiden udvikle nye og bedre varer. Og forbrugerne skal vælge dem og være klar til måske at bryde med gamle vaner, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop Danmark.

Megafon-måling lavet for WWF Verdensnaturfonden:
  • 45 % er helt eller overvejende enige i, at de gerne spise mindre kød, hvis det kan reducere CO2-udledningen.
  • 29 % spiser mindre kød end for et år siden, mens 63 % spiser den samme mængde.
  • 70 % føler sig kun i mindre grad eller slet ikke informeret om, hvilke miljømæssige konsekvenser det har, at bruge ucertificeret palmeolie i fødevarer.
  • 54 % svarer, at det supermarked de oftest handler i, slet ikke eller kun i nogen eller mindre grad har et bredt og varieret udvalg af bæredygtige fanget og ansvarligt opdrættede fisk og skaldyr (MSC-mærket, ASC-mærket og økologisk).

Kontakt: Journalist i WWF Anne Burlund på a.burlund@wwf.dk eller 53 84 43 21.
Fødevarekampagne - indkøbskurv