Udenrigsministeriet har valgt WWF som fremtidig partner | WWF Denmark

Udenrigsministeriet har valgt WWF som fremtidig partner

Nyhed lagt på den 03 juli 2017   |
Verdens vandressourcer er under pres fra ubæredygtig økonomisk vækst, klimaforandringer, befolkningstilvækst og overforbrug.
© Simon Rawles
WWF Verdensnaturfonden har i dag modtaget den glædelige nyhed, at vi er en af de udvalgte ngo’er, som får en partnerskabsaftale med Udenrigsministeriet.

Udenrigsministeriet har i dag offentliggjort navnene på de 17 danske organisationer, der har opnået nye strategiske partnerskabsaftaler. WWF Verdensnaturfonden er iblandt de 17 organisationer.

Med partnerskabet kan WWF være med til at sikre, at udviklingen i fattige lande bliver mere bæredygtig til gavn for natur, mennesker og dyr. Der er tale om et strategisk partnerskab, som løber fra 2018-2021.

Sammen skal Udenrigsministeriet og WWF arbejde for, at udviklingen i fattige – og vækstlande går den rigtige vej samtidig med, at der tages højde for klodens begrænsede ressourcer. WWF er med til at sikre et stabilt klima og mindske miljøproblemer, hvilket kan forebygge de mange voldelige konflikter, der opstår på grund af knappe ressourcer.

Generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg, siger:

- Det er en rigtig god dag i dag. Med vores nye partnerskab med Udenrigsministeriet kan vi gøre en vigtig forskel for mennesker, natur og dyr. Fremtiden skal være bæredygtig – også i de fattige lande, der står midt i en rivende udvikling. Vi ser frem til at arbejde sammen med ambassader og andre organisationer. Sammen vil vi finde løsninger på de problemer, som mange udsatte folk i fattige lande allerede oplever i forhold til manglende vandressourcer, fældning af skov og klimaforandringer.

I den kommende tid vil WWF fortælle meget mere om det arbejde, som partnerskabet vil indebære.

De øvrige 16 organisationer, som har fået strategiske partnerskaber med Udenrigsministeriet er: ADRA, BØRNEfonden, CARE Danmark, Caritas, Danmission, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, International Media Support, Mission Øst, MS ActionAid, Oxfam IBIS, Plan Danmark, Red Barnet, Sex & Samfund samt et konsortium bestående af 3F, Dansk Industri og Ulandssekretariatet.

Udenrigsministeriets samlede årlige støtte til de 17 strategiske NGO-partnere bliver med den nye bevilling på i alt knap 1,2 milliarder kroner.