I dag begynder vi at bruge flere ressourcer end kloden har til rådighed | WWF Denmark

I dag begynder vi at bruge flere ressourcer end kloden har til rådighed

Nyhed lagt på den 02 august 2017   |
I dag den 2. august er det Earth Overshoot Day. Vi forbruger globalt, som om vi havde 1,7 jordklode til rådighed.
© WWF
I dag er det Earth Overshoot Day – dagen, hvor vi har opbrugt de ressourcer, som kloden har til rådighed for hele 2017.

I dag den 2. august er det Earth Overshoot Day. Dagen, hvor vi begynder at bruge flere ressourcer end kloden har til rådighed for hele 2017. Fra årsskiftet og frem til i dag har menneskeheden altså allerede brugt de ressourcer, som planeten kan nå at reproducere på et enkelt år.

Det viser en undersøgelse fra Global Footprint Network, der er WWF’s globale analysepartner.

Vi forbruger globalt, som om vi havde 1,7 jordklode til rådighed. Danskerne er blandt de helt store syndere. Vi forbruger nemlig, som om vi havde hele 3,6 jordkloder til rådighed. Det danske forbrug er dermed mere end dobbelt så stort som verdensgennemsnittet. Danmark ligger også pænt over det europæiske gennemsnit, som ligger på 2,8 jordkloder.

- Vi må producere mere bæredygtigt
- Vi står midt i en naturkrise. Vi overfisker verdens fiskebestande. Vi fælder regnskovene og udpiner klodens landbrugsjord. Vi presser verdens vandressourcer og udleder for meget CO2, så kloden får hedeslag. Menneskets overforbrug presser simpelthen naturen og dyrene mere, end Jorden kan klare, siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Bo Øksnebjerg.

- Vi har løsningerne. Vi skal simpelthen til forbruge smartere og producere mere bæredygtigt. Globalt og nationalt.  Men vi skal handle nu. Også i Danmark, hvor vi presser dyrene og naturen, overudnytter vores landbrugsjord og har alt for lave ambitioner på klimaområdet, understreger Bo Øksnebjerg.

Globalt forbruger vi klodens ressourcer hurtigere og hurtigere. Sidste år havde vi først brugt alle de ressourcer, kloden kan producere på et år, seks dage senere, nemlig 8. august. For 17 år siden – i år 2000 – skulle vi helt frem til slutningen af september, før kloden ikke kunne følge med længere.

Danmark ligger på en 18. plads over lande, som overforbruger mest. Mens Sverige ligger på en 12. plads.

Disse 10 lande overforbruger allermest
Så mange jordkloder skulle vi have til rådighed, hvis alle levede som i:
1. Luxembourg: 7,7 jordkloder
2. Qatar: 6,7 jordkloder
3. Australien: 5,2 jordkloder
4. Trinidad & Tobago: 5,1 jordkloder
5. Canada: 5,1 jordkloder
6. USA: 5,0 jordkloder
7. Kuwait: 4,8 jordkloder
8. Mongoliet: 4,4 jordkloder
9. Estland: 4,1 jordkloder
10. Belgien: 4,1 jordkloder

Fakta: Det økologiske fodaftryk

Det økologiske fodaftryk er en indikator for, hvor meget vores forbrug belaster miljøet og naturen.

Det er forskningsnetværket Global Footprint Network, der står bag metoden for udregning af det økologiske fodaftryk. Metoden går ud på at tælle de arealer sammen, der skal til for at producere alle de ressourcer, vi bruger på et år. Det gælder blandt andet CO2-udledning, landbrug, skovbrug og fiskeri. Til sammen viser alle disse parametre, hvor stort et økologisk fodaftryk vi sætter på kloden.

Global Footprint Network udregner det økologiske fodaftryk i 182 lande verden over. Udregningerne dækker både over de enkelte landes samlede fodaftryk samt det økologiske fodaftryk per indbygger.

Med udgangspunkt i Global Footprint Networks tal foretager WWF Verdensnaturfonden med jævne mellemrum undersøgelser af både det samlede globale fodaftryk og enkelte landes.

Danmarks økologiske fodaftryk er forbundet med nogen usikkerhed. Det skyldes blandt andet, at vi har en meget stor og omfattende udenrigshandel. Danmarks eksport er fx langt større end for eksempel USA’s set i forhold til vores størrelse. Når det økologiske fodaftryk skal udregnes, er det vigtigt at fratrække de varer, der går ud af landet, men det er et kompliceret regnestykke.