Tigre på vej tilbage til Centralasien | WWF Denmark

Tigre på vej tilbage til Centralasien

Nyhed lagt på den 08 september 2017   |
Det er sibirske tigre, som disse, man nu forsøger at indsætte i Kasakhstan.
© David Lawson/WWF-UK
Kasakhstans regering iværksætter ambitiøst tiger-program, der skal bringe tigeren tilbage til lli-Balkhash-regionen

Den vilde tiger er på vej tilbage til Centralasien.

Kasakhstans regering og WWF opstarter således i dag et ambitiøst program, der skal bringe tigeren tilbage til lli-Balkhash-regionen, hvor den sjældne kaspiske tiger ellers uddøde for knap 50 år siden.

Hvis forsøget lykkes, vil Kasakhstan blive det første land i verden, der genindfører tigeren til en hel region.

- Kasakhstans tigerprogram er ganske enestående. For første gang nogensinde etablerer vi hele levegrundlaget for et stort rovdyr, inden vi genudsætter det. Vi starter med at etablere et naturreservat, hvor vi genudsætter tigerens vigtigste byttedyr som vildsvin og bukhara kronhjorte. Derefter, 7-8 år senere, slippes tigrene så løs i regionen. Målet er at opnå en bestand på mindst 150 tigre, forklarer WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg.

Kæmpe-tab af levesteder
Genopretningen vil ud over at beskytte det unikke økosystem i lli-Balkhash-regionen også bidrage til at beskytte Balkhash-søen – en af Asiens største søer, der sender vand videre til lli-flodbassinet. På den måde undgår man forhåbentlig den økologiske katastrofe, der ramte Aral-søen, som tidligere var verdens fjerde største sø. Den er nu tørret ind til under en tiendedel af sin oprindelige størrelse.

Tigeren har på 100 år mistet hele 93 procent af dens oprindelige udbredelsesområde. Det skyldes især, at tigerne har mistet deres levesteder på grund af anlæggelse af landbrug, byudvikling og anlæggelse af vejnet. Men tigerne er også truede af jagt på deres byttedyr og af lokalt krybskytteri.

- Det bliver hårdt arbejde, især med at gøre regionen klar til modtagelse af tigre. Vi skal bekæmpe krybskytteri, uddanne parkbetjente, oparbejde store byttedyrs-bestande og engagere lokalsamfundene i alt arbejdet, understreger direktøren for WWF-Rusland Centralasien-programmet, Ekaterina Vorobyeva.

Støt WWF's tigerarbejde - Bliv Tigerpartner
Det er sibirske tigre, som disse, man nu forsøger at indsætte i Kasakhstan.