WWF: Danmark tog ikke den grønne EU-førertrøje på

Nyhed lagt på den 01 november 2012  |
Klima Is Arktis
Water droplets from melitng ice catch reflections of the sun, Arctic Canada.
© Zoe Caron / WWF-CanadaForstør
EU Kommissionens ambitiøse mål om at reservere 20 procent af budgettet til langsigtet klimabeskyttelse er ikke længere er en del af forhandlingerne, når EU senere på måneden skal fastlægge budgettet. Når de nationale regeringer forhandler, står der ikke noget om de 20 pct.

"Det skyldes bl.a. Danmark", lyder det fra WWF Verdensnaturfondens EU-politiske medarbejder Christian Hald-Mortensen. "Danmark tog ikke den grønne førertrøje på under sit formandskab, og dermed står vi med et svagere udgangspunkt, nu hvor EU’s budgetforhandlinger går ind i den afgørende fase i november."

Hør synspunkterne i Radioavisen kl. 12.00 d. 31. oktober 2012 på P1 hvor Christian Hald-Mortensen er interviewet, og hvor Europaminister Nicolai Wammen svarer på kritikken.

Debat i Deadline

I Deadline på DR2 forklarede Christian Hald-Mortensen, at Danmark havde en unik mulighed for at skrive den første forhandlingstekst for EU-budgettet, da Danmark havde EU-formandskabet, og der burde klimaet have været skrevet ind.

I øvrigt deltog Klima- og energiordfører Per Clausen (Enh.) som sagde, at regeringen var nødt til at fokusere på grøn omstilling i EU's budget, hvis man vil overholde sit regeringsgrundlag. Endelig forklarede Klima- og Energiminister Martin Lidegaard (Rad.V.) at regeringen havde gjort hvad der var muligt inden for rammerne af forhandlingerne, og at energieffektivitetsdirektivet havde været en dansk sejr på det grønne område under EU-formandskabet.

Se indslaget her - ca. fem minutter inde i udsendelsen.

Klima Is Arktis
Water droplets from melitng ice catch reflections of the sun, Arctic Canada.