Gitte Seeberg guider til en bæredygtig jul

Nyhed lagt på den 07 december 2012  |
Christmas wishes for the summit left by passers by on a christmas tree at the Bella Centre, COP 15, United Nations Climate Change Conference, Copenhagen, Denmark.
© WWF-Canon / Richard StonehouseForstør
Vi drømmer alle om en hvid jul – men hvorfor kun nøjes med hvid, når den også kan være grøn? Julen kan nemlig godt se ud, som den plejer, uden at natur og miljø skal lide overlast. WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Gitte Seeberg giver her en række gode råd til, hvordan du kan holde en bæredygtig jul.

Julen er en overflod af mad, gaver og pynt. Hele december måned haster vi ind og ud af forretningerne. En ny gave rækkes over disken. En pebernød proppes i munden. Den giver fornyet energi til at indtage den næste butik. Og den næste, hvor maden til juleaften og julefrokosten skal købes.

Stort set hvert år melder detailhandlen om ny rekord i julesalget. Dankortene gløder i en hel måned. Danskerne bruger cirka fire procent flere penge på madvarer i december end i årets øvrige måneder. Cirka 100.000 kilo gavepapir bruges i juletiden. Det kræver et stort forbrug af vand, energi, træ og kemikalier at fremstille papiret. Cirka 55 millioner kroner bruger danskerne på strøm til julelys. Og i cirka 1,5 millioner danske hjem står juletræet, som vækker glæde juleaften. Men kun under fem procent af træerne er økologiske.

Når det endelig bliver januar, har den traditionsrige årstid ikke kun været dyr for familiens økonomi. Den har også været dyr for naturen. Mens vi andre har slappet af og tanket op, kommer kloden år for år på stigende overarbejde. Men imens klimaforandringerne tager til, rasler emnet ned ad den politiske dagsorden. Og imens det sker, bliver vi endnu flere mennesker på kloden. Fødevareproduktionen stiger. Det gør det materielle forbrug og tæringen på klodens ressourcer også.

Men der er masser af tiltag, vi kan tage for at forbedre situationen. Men vi skal blive bedre til at mobilisere hinanden og inspirere hinanden til at holde jul, som vi plejer, men med mere omtanke.

Her kommer nogle tips til at holde en grøn genbrugsjul:

• Start med at skære de overflødige indkøb fra, og lad det du sparer gå til at betale lidt mere for de andre varer. Køb kun julegaver, du ved vil blive virkelig værdsat, så de ikke ender i bunden af skabet eller på lossepladsen.
  • Køb økologisk og køb de bæredygtige fisk med det blå MSC-mærke. Gå for eksempel helt uden om ålen, som er stærkt truet. Køb sild i stedet – mon ikke julefrokosten bliver god alligevel?
  • Køb mindre kød. Det kæmpe forbrug af kød, vi står for i Danmark, trækker spor helt ind i den brasilianske regnskov. Det er her, sojaen dyrkes til dyrefoder. Og i Indonesien og Malaysia dyrkes palmeolien, som også rydder regnskov. Den vegetabilske olie indgår i alt lige fra chips og chokolade til margarine og kage. Skulle der være rester tilbage efter de lækre julemåltider, bør de ikke sendes i skraldespanden. Spis dem i stedet i dagene efter, eller send dem til de der trænger til et ekstra måltid.
  • Lad risengrøden koge færdig i sengen i stedet for på komfuret. Når mælken og risene til risengrøden har kogt 3–4 minutter, stil gryden i sengen med tæppe og dyne om, og lad grøden blive færdig dér – det tager halvanden til to timer. Det sparer ikke bare på energien, det forhindrer også, at mælken koger over, og du slipper for konstant at holde øje med komfuret.
  • Spar på gavepapiret – det gavner skovene rundt om på kloden. Køb gavepapir, der enten er lavet af genbrugsmaterialer eller FSC-mærket – eller pak gaverne ind i magasiner og aviser. Med et flot gavebånd kan det faktisk se rigtig godt ud.
  • Tag offentlig transport, når du skal besøge venner og familie og julen – eller fyld bilen helt op.
  • Hæng færre lys i træerne og brug kun energivenlige julelys. Kloden har stadig hedetur, selvom vi i øjeblikket ikke mærker til den med al den sne omkring os. Og selvom det er rigtig hyggeligt med julelys rundt om huset og i haven så hæng lidt færre op i år.
  • I H.C. Andersens sørgelig eventyr om ”Grantræet” bliver det prægtige træ båret op på loftet efter juleaften. Men bær i stedet træet direkte ud i haven og brug det til flis eller overdækning af bedene. Det er en meget bedre anvendelse af det.

Som forbrugere kan vi sammen sende det stærkeste signal til politikerne og de forretningsdrivende ved at fortælle gennem vores købsadfærd, hvad vi vil og ikke vil købe.

Det kan godt være, det tager lidt ekstra tid at købe ind i den travle juletid. Men vores valg betyder meget i forhold til den skade, som vi er i gang med at gøre på kloden. Lad os inspirere hinanden til at justere på indkøbene. Og del gode råd til en bæredygtig jul på Facebook, så budskabet kan komme vidt omkring. På den måde kan vi tage skeen i egen hånd og fremtidssikre vores trængte klode