COP18: intet øget ambitionsniveau

Nyhed lagt på den 08 december 2012  |
FN-klimaforhandlingerne i Doha, Qatar (COP18) sluttede med et skuffende resultat. Topmødet gav ikke den nødvendige styrkede indsats mod de globale klimaændringer hverken i forhold til udledningen af drivhusgasser eller finansiering.

Det lykkedes at beslutte en ny periode af Kyoto-protokollen, men kun få lande deltager og reduktionsmål og regler er utilstrækkelige. På finansiering kom der ikke konkrete mål eller en plan for den nødvendige støtte de kommende år. Og selv om bl.a. Danmark forsøgte at styrke indsatsen for drivhusgasreduktioner de kommende år, endte det uden de beslutninger, der skal til.

(...)

Den afgørende indsats de kommende få år – Denmark gjorde et godt forsøg

Danmark forsøgte i slutfasen af COP18 at sætte fokus på behovet for at skærpe landenes klimamål i de kommende år. En indsats der er helt afgørende, hvis de værste klimaændringer skal undgås. De vedtagne tekster indeholder sporadiske formuleringer om dette, men de er hverken præcise eller forpligtende nok.
Martin Lidegaards initiativ var godt og rigtigt. Det globale udslip af drivhusgasser stiger og stiger, mens politikkerne snakker og snakker. Der er brug for handling nu, og det er ærgerligt, at det danske forslag ikke fik en bedre skæbne”, udtaler John Nordbo fra WWF Verdensnaturfonden.

Download resten af pressemeddelelsen fra de danske ngo'er her på siden.
Læs WWF's internationale pressemeddelelse her.

John Nordbo, Martin Lidegaard mfl. i maksinrummet under COP18, Doha Quatar 2012