WWF jubler: Bruun Rasmussen dropper næsehornsauktion

Nyhed lagt på den 12 december 2012  |
Auktionshuset Bruun Rasmussen har her til formiddag meddelt, at man efter stærk kritik fra WWF Verdensnaturfonden har valgt at trække auktionen af to sæt horn fra næsehorn tilbage.

Det er en utrolig glædelig nyhed, at Bruun Rasmussen har valgt at stoppe auktionen. Ved at sælge horn fra næsehorn er Bruun Rasmussen med til at holde liv i efterspørgslen og dermed krybskytters drab på udryddelsestruede næsehorn – uanset om det sker med gyldig tilladelse eller ej. Det er derfor det helt rigtige at stoppe auktionen. Bruun Rasmussen udviser ansvarlighed, og at der er handling bag ordene om, at man tager afstand fra krybskytteri. Alene i år er hele 588 næsehorn blevet dræbt af krybskytter,” siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Næsehornet er stærkt truet, og fra 2007 til 2012 er antallet af dræbte næsehorn steget med over 4000 procent. I 2007 tog krybskytterne 13 næsehorns liv, hvor tallet foreløbigt i år er 588. To af de fem arter af næsehorn er kritisk truede. Java-næsehornet er presset ned på en samlet bestand på 50, mens der kun er 200 Sumatra-næsehorn tilbage.

Næsehornet jages især af krybskytterne, fordi man i Vietnam inden for de sidste tre år har fået en tro på, at deres horn kan kurere kræft. Det er den direkte årsag til, at efterspørgslen er steget voldsomt og antallet af dræbte dyr er steget i takt med den udvikling.

Hvis den bekymrende udvikling fortsætter, kan næsehornet uddø om ti år,” siger Gitte Seeberg.

Værdien af handel med truede dyr er blevet big business. Således handles der hvert år for over 108 milliarder kroner på verdensplan – og tallet er stigende. Faktisk er det så lukrativ en forretning at handle med truede dyr, at det kun overgås af menneskehandel, møntfalskneri og narkotikasalg, viser en ny undersøgelse, som WWF står bag. Det er især elfenben, horn fra næsehorn og knogler fra løver og tigre, der er i høj kurs – det laves nemlig om til alternativ medicin, der er stor efterspørgsel på i store dele af Asien.
Desert black rhinoceros (Diceros bicornis bicornis)