Når staten går bagerst

Nyhed lagt på den 19 december 2012  |
Danmark har siden 2003 haft en vejledning om, hvordan man som offentlig indkøber kan købe bæredygtigt træ og papir. Til at starte med satte udgivelsen af denne vejledning Danmark i en førerposition i forhold til andre Europæiske lande. Dette var ikke så meget pga. indholdet i vejledningen - men simpelthen pga. det faktum, at Danmark havde en vejledning.

I dag, næsten 10 år efter halter Danmark bagefter lande som Belgien, Frankrig, Holland og Tyskland, hvor der ikke blot findes frivillige vejledninger, men bindende retningslinjer.

Miljøminister Ida Auken mener, at Danmarks frivillige vejledning bliver brugt rigtig meget. Men en undersøgelse foretaget af FSC Danmark viser det modsatte. De adspurgte virksomheder oplever langt mere efterspørgsel på bæredygtigt træ fra det private erhvervsliv end fra staten - og det til trods for at staten er Danmarks suverænt største forbruger.

WWF mener, at det er på tide at staten går foran og baner vejen for grøn omstilling. Vi foreslår sammen med Verdens Skove, DLH og Duba B8 at det offentlige indenfor tre år går over til udelukkende at købe bæredygtigt træ.

Læs hele WWF's analyseindlæg, som i dag er blevet bragt i Politiken her på siden.
Gabon Skov Tømmer Træ
Logging site near Minkébé Forest; WWF researchers looking at a partially cut tree Gabon