Utraditionelt samarbejde skal gøre Kasese grønt

Nyhed lagt på den 19 december 2012  |
Skov Pinje Træ
Mbiwo Constantine Kusebahasa, WWF Climate Witness, pine tree saplings to plant on his land. WWF has helped 574 farmers in the region plant 700,000 trees in its 5-year programme to replenish the bare hills. Many farmers in the region are switching to 'drought-resistant' crops that include pineapple, mangoes, bananas, oranges and upland rice. Kasese, Rwenzori Mountains, Uganda.
© WWF-Canon / Simon RawlesForstør
De frodige områder langs bjergene var engang dækket af skov og anden bevoksning, men befolkningstilvækst og stigende energibehov har betydet, at mange træer er fældet uden at der er plantet nyt.
Det har kostet menneskeliv, når de små hytter på bjergsiderne er blevet begravet ved de pludselige skred. Samtidig smelter gletscherne på toppen af Rwenzoribjergene med foruroligende fart som følge af den globale opvarmning. Selv om et norsk firma har opført et turbinedrevet kraftværk, der leverer grøn energi til Kasese by, er det kun meget få af områdets beboere, der har adgang til strøm.

Derfor har WWF Verdensnaturfonden udpeget Kasese til at være champion-distrikt for grøn energi. WWF Verdensnaturfonden er netop kommet fra en tur til Uganda hvor vi arbejdet sammen med danske kommuner, forskere og energivirksomheder i netværket access2innovation for at udvikle grønne energiløsninger til Kasese distriktet.

Læs mere om turen på dr.dk her

Se video fra turen på YouTube her

Skov Pinje Træ