Styrket indsats for isbjørnen

Nyhed lagt på den 17 januar 2013  |
Isbjørn Arktis Dyr Norge Svalbard
Two polar bear cubs (Ursus maritimus), Svalbard, Norway.
© Jon Aars / Norwegian Polar Institute / WWF-CanonForstør
Coca-Colas kampagne Arctic Home, der støtter WWF’s arktiske arbejde, når i dag til Europa.

Det sker ved en storstilet lancering i London, efter kampagnen i fjor rejste millioner af kroner i USA og Canada til WWF’s arbejde for at bevare isbjørnens hjemsted i Arktis.

Kampagnen bliver lanceret i Danmark til marts.

Den officielle danske lancering af kampagnen finder sted i Planetariet i København den 2. marts, men allerede nu kan interesserede læse mere og støtte kampagnen på www.arctichome.dk.

Coca-Cola donerer over de tre år, som den europæiske kampagne varer, tre millioner euro og håbet er, at Coca-Colas publikum ligeledes vil bidrage til WWF Verdensnaturfondens arbejde for at sikre isbjørnens fremtid.

2013 er isbjørnens år
Kampagnen falder sammen med, at WWF har udråbt 2013 til isbjørnens år.

- Det er i højeste grad tid til at handle. Det gør vi i WWF, hvor vi har oprustet på flere fronter i Arktis, og vi håber, at vores bestræbelser på at redde isbjørnen vil få ekstra styrke af danskernes gavmildhed, siger WWF generalsekretær Gitte Seeberg.

Fra Coca-Cola Danmarks side er ambitionen med kampagnen klar:

- Vores ambition er sammen med WWF at bidrage til beskyttelsen af Arktis - for isbjørnens skyld og til fordel for alle andre, der kalder Arktis for deres hjem, lyder der fra Coca-Cola.

WWF arbejder for at beskytte den unikke arktiske natur, som allerede i dag påvirkes af klimaforandringerne. Udover WWF’s globale klimaarbejde arbejder WWF på tværs af de arktiske lande (USA, Canada, Grønland, Norge, Rusland, Island, Finland og Sverige) for at forstå og understøtte naturens muligheder for at tilpasse sig forandringerne i klimaet.

WWF og Coca-Cola arbejder sammen om projektet ’Last Ice Area’. Projektet sætter fokus på et område i Nordgrønland og Canada, hvor der også i fremtiden vil være sommerhavis. Dette område kan blive et fremtidigt kerneområde for isbjørnen.

I Danmark arbejder WWF konkret med de ændringer, som klimaforandringerne skaber i Grønland. Vi kommer med forslag til, hvordan ’Last Ice Area’ bedst kan forvaltes i fremtiden set i lyset af klimaforandringer, nye skibsruter og ny industri. Og vi er i dialog med Grønlands Selvstyre, grønlandske organisationer og befolkningen i Grønland om tilpasning til de nye levevilkår, som klimaforandringerne skaber.

Om kampagnen
Den europæiske Arctic Home-kampagne løber af stablen i 16 lande.

Den nordamerikanske Arctic Home-kampagne rejste i fjor millioner af kroner til WWFs arbejde i Arktis.

WWF har arbejdet med at beskytte Arktis i over 20 år – og Coca-Cola har støttet arbejdet økonomisk siden 2007.

Isbjørnen er truet af, at havisen, hvorfra den jager, smelter hurtigere end tidligere.

De penge, der rejses i kampagnen, vil blive brugt til WWFs arbejde for at bevare isbjørnens levested og det vil ske i samarbejde med lokalbefolkningen i Arktis.

Du kan læse mere om Last Ice Area her.
Isbjørn Arktis Dyr Norge Svalbard
Two polar bear cubs (Ursus maritimus), Svalbard, Norway.