Ny undersøgelse: Vi har selv ansvaret for klimaet

Nyhed lagt på den 04 februar 2013  |
Earth Hour Klima
Earth Hour 2010. WWF volunteers lighting candles to form the WWF panda logo, Cancun, Mexico.
© WWF/Fabián CaballeroForstør
Ny undersøgelse af danskernes holdning til klimaforandringerne: Vi har selv ansvaret for klimaet!

Klimaforandringerne er en af vor tids største udfordringer, og vi har selv - som borgere og forbrugere - ansvaret for at stoppe dem.

Vi har først og fremmest selv ansvaret for at stoppe klimaforandringerne, mener 58 procent af danskerne. Og to ud af tre vil gerne ændre adfærd for at passe bedre på miljøet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet InsightGroup for WWF Verdensnaturfonden og forsikringsselskabet Codan.

Hidtil har et flertal af danskerne givet erhvervslivet og politikerne hovedansvaret for at sikre en effektiv indsats mod klimaforandringerne. Det viser tidligere undersøgelser fra andre analyseinstitutter. Men nu tyder den nye undersøgelse på, at der i løbet af det sidste år er sket en markant ændring i befolkningens holdning.

- Det er et vigtigt nyt signal, befolkningen nu sender: Vi kan ikke vente længere på, at verdens ledere bliver enige. Vi er nødt til selv at handle, hvis vi skal stoppe klimaforandringerne, siger Gitte Seeberg, som er generalsekretær i WWF.

I dag søsætter WWF Earth Hour 2013-kampagnen, der skal motivere danskerne til at udlede mindre CO2. Et stort flertal vil nemlig gerne gøre en større indsats for at hjælpe klimaet.

Kvinder gør mest for klimaet

Hele 66 procent af danskerne vil gerne handle mere miljøvenligt. Undersøgelsen fra WWF viser også markante forskelle i, hvordan vi helst vil løse klimaproblemerne. Kvinderne er mest bekymrede for klimaet og mest opsatte på at gøre en indsats.

Hver anden kvinde køber for eksempel bæredygtige fødevarer mod hver tredje mand. Markant flere mænd køber dog aktier i grøn energiproduktion (10 procent mod 4 procent) og får energimærket boligen (19 procent mod 13 procent).

Også bopælen præger vores grønne vaner. Langt flere københavnere vælger miljøvenlig transport, på Sjælland køber flest bæredygtig mad, sønderjyderne investerer særligt gerne i grøn energi, og især nordjyderne får en energigennemgang af boligen.