WWF jubler: Europa-Parlamentet vil forbyde overfiskeri

Nyhed lagt på den 06 februar 2013  |
Dense school of brown striped snapper (Xenocys jessiae), Galapagos Islands, Ecuador.
© naturepl.com / David Fleetham / WWF-CanonForstør
Et overvældende flertal i Europa-Parlamentet har her til eftermiddag stemt for en stærk fiskerireform (CFP – Common Fisheries Policy), der skal fastsætte bindende mål for at stoppe overfiskeri og kan bane vejen for et mere skånsomt og bæredygtigt fiskeri i EU.

Det er virkelig exceptionelt og en sand triumf – især i disse krisetider, og på trods af stærk modstand fra visse politikere med interesser i industrien," siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Europa-Parlamentet har stemt for at indføre et forbud mod udsmidning af døde eller døende fisk imellem år 2014 og 2017. Tal fra EU-Kommissionen viser, at hver fjerde fisk, der bliver fanget i Europa, går til spilde, fordi sunde, spiselige fisk bliver smidt tilbage i havet.

Både borgere, erhvervsliv og fiskere ønskede en reform, så det er utrolig glædeligt, at Europa-Parlamentet lyttede og brugte denne viden til at handle og gøre en forskel. Efter afstemningen står det klart, at det er en politisk prioritet at stramme op på EU-fiskeriet og skabe en langsigtet stabilitet for både fiskersamfundene, industrien og det havmiljø, de er afhængige af,” siger Gitte Seeberg.

Dagens afstemning er dog kun en halv sejr. Den endelige vedtagelse af den fælles fiskeripolitik skal nemlig nu forhandles på plads med Ministerrådet.

Det bliver en hård kamp, men vi håber de nationale regeringer vil lytte til det stærke budskab, Europa-Parlamentet har sendt i dag – og se bort fra særinteresser og i stedet være med til at sikre en langsigtet bæredygtig fremtid for både vores oceaner og Europas fiskeriøkonomi.”

Ønsket om et bæredygtigt fiskeri deles også af en stor del af befolkningen. En WWF-undersøgelse viser, at over 80 procent af EU-borgerne ønsker, at den fisk, de køber, er bæredygtig.

Kontakt

Christoph Mathiesen, programleder af fiskeri og akvakultur i WWF Verdensnaturfonden på telefon: 35247861 / 29269851 eller c.mathiesen@wwf.dk