Den sidste selfie

Kun et øjeblik. Sådan oplever vi billeder på Snapchat. For at sætte fokus på hvor hurtigt det kan gå, hvis vi ikke passer bedre på nogle af klodens fantastiske arter, har WWF Verdensnaturfonden lanceret ”Den sidste Selfie”-kampagnen på Snapchat.
Nogle af klodens mest fantastiske arter er også nogle af de mest truede. Det gælder tigeren, gorillaen, pandaen og orangutangen. Det går desværre også i den forkerte retning for isbjørnen i takt med, at klimaforandringerne tager til i Arktis.

VÆR MED PÅ SNAPCHAT: Klik billederne af dyrene her på siden større, tag et billede af skærmen med Snapchat på din telefon og send billedet til dine Snapchat-venner! Så er du med til at sprede budskabet om, at vi skal beskytte disse fantastiske dyr.

Følg os på Snapchat

WWF Verdensnaturfondens profil på Snapchat finder du under navnet "wwf_dk".

Opret din Snapchat-profil her, hvis du ikke har en.

Tiger

I dag er der kun 3.200 tigre tilbage i den vilde natur. Det er 97% færre end for 100 år siden. Tigeren er ligesom næsehornet truet af krybskytteri, da man i Asien tror, at tigerknogler kan kurere kræft og andre sygdomme.

Tigeren er også truet pga. tab af dens levesteder, mangel på byttedyr som følge af ødelæggelse, fragmentering af dens leveområder, klimaforandringer, mangelfuld landskabsplanlægning og etablering af landbrug og plantager (herunder palmeolieplantager) i tigrenes leveområder. Det presser tigrenes eksistensgrundlag til det yderste. Læs mere her.
tiger,partner,banner,støt / ©: WWF

Panda

Der er kun 1.600 pandaer tilbage i den vilde natur i Kina. De største trusler mod den sorte og hvide bjørn er tab af levesteder, og at dens levesteder bliver mere og mere fragmenteret i takt med, at der bygges flere og større infrastrukturprojekter såsom veje, miner og vandkraft. Se mere her.
WWF, medlem,banner,støt / ©: WWF

Orangutang

Tidligere fandt man orangutanger i Kina, den nordlige del af Vietnam og Laos, men i dag lever der kun orangutanger på de indonesiske øer - Sumatra og Borneo. Antallet er faldet drastisk i løbet af det seneste århundrede. De største trusler mod orangutangen er skovrydning, som når der etableres palmeolieplantager, fragmentering af deres levesteder og illegal handel med dyrene. Læs mere her.
partner,støt,banner / ©: WWF

Gorilla

Antallet af bjerggorillaer er i dag steget til 880. I 2010 var der kun 786 gorillaer efter en optælling i Ugandas Bwindi Impenetrable Nationalpark. Den yderst truede art lever kun i to områder: Bwindi Nationalpark og området omkring Virunga-bjergene, som spreder sig over Den Demokratiske Republik Congo, Uganda og Rwanda. De største trusler mod dem er fælder, smitte fra mennesker og tab af levesteder.

Derudover giver risikoen for, at der kommer til at foregå olieefterforskning i Virunga Nationalpark i Den Demokratiske Republik Congo også anledning til bekymring. Bjerggorillaen er den eneste menneskeabe, hvor antallet stiger. Det skyldes bl.a. en stærk indsats fra WWF. Læs mere her.
partner / ©: WWF

Isbjørn

Den globale opvarmning og de øgede klimaforandringer er i dag en af de primære trusler mod isbjørnen. Fremskrivninger peger på, at vi i de kommende årtier vil opleve et fortsat tab af havis, både når det gælder den is, der er permanent og den is, der dannes hvert år. Sandsynligheden for at vi vil opleve isfrie somre i Arktis stiger også. Når isen bliver mindre, presser det isbjørnene. Læs mere her.
isbjørn og klimapartner small / ©: WWF
Bliv Isbjørn- & Klimapartner