Husejere får energihjælp af kommunen | WWF Denmark

Husejere får energihjælp af kommunen

Nyhed lagt på den 17 marts 2016   |
© Sydfyns Elforsyning.
På under tre år har 181 husejere fået hjælp af kommunen til at fremtidssikre deres private hjem til gavn for både pengepungen, miljøet og kommunekassen.

Af Nasrin Billie

Det har aldrig har været nemmere at energirenovere sit hus i Svendborg Kommune. Her bidrager kommunen nemlig til, at en energirådgiver kan afdække husejerens behov for energirenovering.

For godt et år siden sagde husejerne Martin og Maja Spanggård på Tåsinge ved Svendborg ja til netop sådant et tilbud fra Svendborg Kommune. I januar 2016 stod parrets hus så færdigrenoveret med hjælp fra energirådgiver Ole Ebbesen.

- Det var egentlig en tilfældighed, at vi fik kontakt til Ole, men det har vi sandelig ikke fortrudt. Ole virkede meget professionel i sin gennemgang af huset, og efterfølgende sendte han os en rapport med fire anbefalinger, fortæller Martin, der ejer et hus fra 1972 på 200 m2.

Parrets hus er opvarmet med naturgas ved en ny kondenserende gaskedel fra 2013, og brugte før energirenoveringen 2000 m3 gas om året.

”Fantastisk indeklima”

Martin og Maja gennemførte alle fire anbefalinger fra energirådgiveren, hvilket betyder, at de i dag har et hus med et ventilationsanlæg med varmegenvinding, et loft med 400 mm isolering, flere nye vinduer og døre samt en efterisoleret hulmur.  I samme ombæring valgte de også at bryde en mur ned og erstatte den med en skydedør.

- Vi har nu et hus med et fantastisk indeklima; temperaturen kan holdes konstant i alle rum, luftfugtigheden er lav, og vi forventer at spare en del på vores varmeregning. Desuden er radonniveauet i huset faldet fra 450 til 140 Bq/m3, fortæller Martin.

Parret er overbeviste om, at energihjælpen fra kommunen har gjort det nemmere og billigere for dem at renovere deres bolig på  en energirigtig måde.

344 ton mindre CO2 udledning

De sydfynske husejere, der har taget imod energihjælpen, har i gennemsnit investeret 60.000 kr. i energirenoveringen, ifølge kommunen.

- De har i gennemsnit opnået en årlig besparelse på 7.000 kWh strøm og varme, hvilket vil sige, at et energirenoveret hus udleder cirka to ton mindre CO2 om året, siger klima- og energikoordinator Charlotte Vesterlund McAinsh.

Svendborg Kommune har investeret omkring en halv million kroner i projektet. Det foregår på den måde, at kommunen betaler 3000 kroner for hvert hus, der bliver energirenoveret. Bliver huset ikke energirenoveret, betaler kommunen ingenting.

- 425 husejere har haft besøg af Ole, og over 40 procent af dem, dvs. 181 husejere, er færdige med at energirenovere deres hus, opsummerer Charlotte Vesterlund McAinsh.

Kommunens investering betaler sig

Udover at give den enkelte husejer en økonomisk gevinst og nedbringe kommunens CO2-udledning, er projektet også med til at skabe nye, lokale arbejdspladser, og dermed skatteindtægter til kommunen.

- Vi støtter, at borgere kan få et billigt energitjek, som kan føre til, at de sparer energi og penge samt opnår højere komfort. Til gengæld sikrer vi arbejde til lokale håndværkere, som udvikler know-how og genererer skat til kommunekassen. Og endelig er det med til at reducere den samlede CO2-udledning, fortæller borgmester Lars Erik Hornemann.

Det er en ren win-win-win situtation – kunne man påstå.

Faktaboks:

”Svendborg-modellem”
Svendborg Kommune samarbejder med en almennyttig forening om at tilbyde husejere en energirådgiver, der kan komme og vurdere, hvorvidt huset trænger til fx nye vinduer, nyt tag, efterisolering eller en ny varmepumpe. Selve besøget af energirådgiveren, der også kaldes for et energitjek, var gratis indtil januar 2016. I dag koster det lidt under 1000 kroner. Det er dog en forudsætning, at husejeren er medlem af den almennyttige forening Bæredygtigt Fællesskab, og et medlemskab koster 200 kroner. Energitjekket giver et overblik over muligheder, råd om de rigtige løsninger og viden om de mange fordele ved energioptimering af hjemmet.
© Sydfyns Elforsyning. Forstør
© Sydfyns Elforsyning. Forstør