WWF Denmark - WWF hædrer danske virksomheder for originale klimaløsninger

WWF hædrer danske virksomheder for originale klimaløsninger

Nyhed lagt på den 13 maj 2016  |
Climate Saver.
© WWFForstør
Med projektet Climate Solver sætter WWF Verdensnaturfonden fokus på fremtidens grønne løsninger. 18.-19. maj hædres tre danske virksomheder for deres originale og energieffektive ideer ved ceremonien Cleantech Open i Malmø. Innovative virksomheder er afgørende, hvis vi skal tackle klodens klimaudfordringer.

Klimavenlige varmepumper og energieffektiv levering af frugt og grønt direkte fra gård til butik. Danske virksomheder er med helt fremme, når det handler om fremtidens grønne løsninger.

WWF’s innovationsprojekt Climate Solver hjælper både danske og udenlandske virksomheders originale løsninger frem i lyset.

18. og 19. maj hædrer WWF Verdensnaturfonden i Danmark, Sverige, Norge og Finland 12 nordiske virksomheder for deres visionære og grønne teknologier. De danske indslag er Fresh.Land, EyeCular Technologies og Suntherm.

”Det er fantastisk at se, hvordan danske virksomheder tager klodens klimaudfordringer meget alvorligt og udvikler originale og energieffektive løsninger til gavn for både forbrugere og klimaet,” siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

”Innovative virksomheder spiller en nøglerolle for fremtidens klima- og energiløsninger og kan samtidig skabe både arbejdspladser og vækst i Danmark. Vi må håbe, at regeringen snart får øjnene op for vigtigheden af at investere i disse virksomheder og dropper sin sparepolitik indenfor forskning og innovation.”

FAKTA: Om virksomhederne

Fresh.Land – nej tak til gammel og forarbejdet frugt og grønt
Fresh.Land fjerner alle mellemled, så turen fra gård til butik kun tager tre dage. I dag er frugt og grønt fra udlandet ofte flere måneder undervejs. Det forarbejdes og efterbehandles – så appelsinen for eksempel bliver mere orange – opmagasineres og fragtes rundt i ét væk.
Ved at tage sig af logistikken og al kommunikation mellem producent og butik vil Fresh.Land gøre turen fra gård til butik så kort som muligt. På den måde får forbrugeren friskere varer, og klimaet skånes for kemikalier og transportforurening.

EyeCular Technologies – visionær energieffektivisering
EyeCular har udviklet komponenter til varmtvandsbeholdere, der øger energieffektiviteten markant for især varmepumpedrevne systemer, men også gas-, sol- og el-opvarmede systemer. Produktet kan installeres i store som små systemer, og vil medføre en kontinuerlig reduktion af energiforbruget.

”At redde klimaet (hvis vi ikke kan redde verden) er den absolut vigtigste udfordring, vi står overfor. Alle verdens øvrige udfordringer bliver overflødige, hvis vi ikke lykkedes med at løse klimaudfordringerne,” siger Martin Spanggaard, administrerende direktør i EyeCular Technologies.

Suntherm – revolutionerende varmesystem
Suntherm har udviklet et unikt varmesystem, som er særligt velegnet til varmepumper og kan levere dobbelt så meget varmt vand, som en traditionel varmtvandsbeholder. Energien lagres i en saltopløsning, og systemet kan ud fra vejrudsiger og strømpriser vurdere, om det er bedst af lagre energien natten over eller vente på solen næste dag.

Om Climate Solver
Climate Solver er et internationalt WWF-initiativ, der sætter fokus på innovative og fremadskuende virksomheders bud på fremtidens klimavenlige løsninger indenfor klima og energi. Climate Solver-projektet følger udviklingen i en lang række lande fra Kina, Indien og Sydafrika til Ghana, Mexico og Skandinavien.
Se mere på www.climatesolver.org

Læs mere om de enkelte virksomheder
Fresh.Land: http://www.fresh.land/
Eyecular: http://eyecular.com/