Ny generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden | WWF Denmark

Ny generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden

Nyhed lagt på den 16 januar 2017   |
Bo Øksnebjerg er WWF Verdensnaturfondens nye generalsekretær.
© N
WWF Verdensnaturfonden i Danmark får fra 1. marts 2017 ny generalsekretær. Bo Øksnebjerg tager over efter konstitueret generalsekretær Peter Bonne Eriksen.

- Vi er meget glade for, at det er Bo, der skal stå i spidsen for WWF Verdensnaturfonden. Han har netop de kompetencer og det engagement, der gør, at han kan fortsætte og udbygge den gode udvikling i WWF Danmark, siger formanden for WWF Verdensnaturfondens bestyrelse, Steen Riisgaard.

Bo Øksnebjerg, 47 år, kommer fra en stilling som administrerende direktør for Hill+Knowlton Strategies i Danmark. Han er uddannet biolog og har en omfattende international erfaring med strategi, ledelse og kommunikation.

- Mange levesteder og arter på kloden er truet, og klimaforandringerne udfordrer os alle. Derfor er der mere end nogensinde brug for WWF. Jeg brænder for at komme i gang og være en del af en af verdens mest indflydelsesrige grønne organisationer – og et enormt stærkt brand, siger Bo Øksnebjerg.

WWF er på verdensplan i gang med en omfattende omstrukturering, som skal gøre organisationen bedre til at fokusere indsatsen for en bæredygtig klode. En af Bo Øksnebjergs første opgaver bliver at tilpasse WWF Verdensnaturfonden til den udvikling.

WWF arbejder globalt på at opbygge partnerskaber med fonde, virksomheder, andre ngo’er og regeringer rundt om i verden.  Det er en linje, som Bo Øksnebjerg vil udbygge.

- Hvis vi skal efterlade en klode i bæredygtig balance til vores efterkommere – og det skal vi selvfølgelig – er det helt nødvendigt, at vi arbejder sammen. Jeg er meget imponeret over de projekter, som WWF har gennemført i samarbejde med store fonde og virksomheder som f.eks. Aage V. Jensens og Villums fonde, IKEA og H&M. Et af mottoerne i WWF er: Together Possible, og det siger jo det hele, siger Bo Øksnebjerg.

Peter Bonne Eriksen byder sin afløser varmt velkommen.

- Bo har fået et af de mest spændende job i Danmark – intet mindre. For mig har det været et fantastisk halvt år, og helt efter planen vil jeg nu trække mig og koncentrere mig om mine frivillige foreningsopgaver og familielivet. Men jeg vil ikke slippe WWF helt og står parat, når der bliver brug for mig, siger Peter Bonne Eriksen.

Fakta om Bo Øksnebjerg
Bo Øksnebjerg er uddannet biolog fra Københavns Universitet i 1997.

Under studierne var han blandt andet på et flere måneder langt ophold i Nepal for at studere sneleoparden.

Efter eksamen kom han til Aller-koncernen og blev redaktør på månedsmagasinet Natur & Videnskab.

Siden 2000 har han arbejdet med kommunikation- og marketing i bl.a. Novo Nordisk og Novozymes, og siden har han bestridt topstillinger i Advice, Burson-Marsteller og COWI.

I 2012 blev han administrerende direktør i for Hill+Knowlton Strategies i Danmark. Hill+Knowlton er verdens største PR bureau.

Bo har deltaget i en række prisvindende projekter, der bl.a. har ført til en håndfuld internationale kommunikationspriser.

Bo er gift og har to voksne børn.

Fakta om WWF
WWF har mere end fem millioner medlemmer på tværs af fem kontinenter, flere end 80 kontorer i verden, over 6000 medarbejdere og mere end 1000 aktive projekter.

WWF blev grundlagt i 1961 i USA og kom i 1972 til Danmark under navnet WWF Verdensnaturfonden. I dag er WWF en af de største og mest respekterede uafhængige miljøorganisationer.

WWF Verdensnaturfonden har over 20.000 voksenstøtter og over 13.000 unge medlemmer af PandaClub.

WWF Verdensnaturfonden har strategisk fokus på klima og energi, på hav og fiskeri, skov og bæredygtig udvikling.

WWF Verdensnaturfonden arbejder ud over i Danmark også i Grønland, Østafrika og Mekong-området i Sydøstasien.

H.K.H. Prins Henrik er præsident for WWF Verdensnaturfonden.

Bo Øksnebjerg er WWF Verdensnaturfondens nye generalsekretær.