Dansk lovgivning blandt de dårligste til at beskytte truede dyr | WWF Denmark

Dansk lovgivning blandt de dårligste til at beskytte truede dyr

Nyhed lagt på den 29 august 2017   |
- Det vil koste meget lidt at gennemføre WWF's wildlifecrime-pakke. Og vi ved fra andre lande at intiativerne virker. Så lad os nu bare komme i gang, siger WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg.
© Jesper Edvardsen
WWF Verdensnaturfonden: - Danmark risikerer at ende som dyresmuglernes fristed

Smuglingen af udryddelsestruede dyr eksploderer og handlen er nu en reel trussel for mange arters overlevelse i naturen. Men dansk lovgivning – der skal beskytte de truede dyr – er blandt de slappeste i Europa. Samtidig har dansk politi ikke adgang til de samme avancerede metoder i kampen mod dyresmuglerne som landene omkring os.

Derfor fremlægger WWF Verdensnaturfonden i dag en wildlifecrime-pakke med strengere straffe og bedre muligheder for politiet i kampen mod kriminelle, der smugler og sælger sjældne dyr.

- Resten af Europa har svaret ved at øge straffene for såkaldt wildlifecrime. Men i Danmark sker ingenting, og vi er i dag blevet bundskraber i kampen mod de kriminelle netværk. Dermed risikerer Danmark at ende som dyresmuglernes foretrukne paradis. Det må ikke ske. Derfor fremlægger vi i dag en wildlifecrime-pakke, der vil betyde, at Danmark i stedet for en bundplacering kommer på niveau med vores nabolande i bekæmpelsen af organiseret dyresmugling, siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Bo Øksnebjerg.

Bestilt tyveri af kostbare papegøjer
Danmark er allerede alvorligt ramt af wildlifecrime. Myndighederne beslaglægger således udryddelsestruede dyr fra kriminelle ved Danmarks grænser 1-2 gange om ugen.  Samtidig har vi set en række alvorlige sager i de seneste år. Her er auktionshuset Bruun Rasmussen bl.a. blevet dømt for at sælge næsehornshorn, elfenben og skind fra en sjælden ozelot kat uden de nødvendige papirer. En mand har fået en bøde for salg af snesevis af sjældne papegøjer og æg. Og senest stjal tyve for få måneder siden fire sjældne papegøjer, der er over en million kroner værd på det sorte marked, fra Odense Zoo. Men modsat stort set alle vores nabolande, er der aldrig uddelt fængselsstraffe i Danmark.

- Sagerne viser, at de kriminelle bagmænd slipper for billigt i Danmark. Derfor kræver WWF, at strafferammen for handel og smugling af truede dyr skal matche vores nabolandes. Vi mener, at smuglerne om nødvendigt skal kunne få op til seks års fængsel for meget alvorlig wildlife-kriminalitet, siger WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg.

Samtidig har politiet reelt ikke mulighed for at bekæmpe smuglerne, når de planlægger deres kriminalitet eller allerede har krydset grænsen.  WWF Verdensnaturfonden kræver derfor, at politiet – modsat nu – får lov til at aflytte telefoner og beslaglægge elektronisk post i efterforskningen af wildlife-kriminalitet.

Den internationale smugling af vilde dyr styres i dag af de samme kriminelle netværk, der også står bag handlen med narko, våben og kvinder. I Afrika og Asien, hvor mange af de sjældne dyr kommer fra, er straffene for wildlifecrime op til 20 års fængsel. Derfor smugles f.eks. elfenben og næsehorns-horn hurtigt ud af landene og distribueres fra knudepunkter andre steder i verden.

Op til 20 års fængsel i Asien og Afrika
- De kriminelles hovedkvarterer rykker tættere og tættere på Danmark. Senest har politiet stoppet storstilet smugling af elfenben og næsehornshorn i Berlin og Amsterdam. Samtidig har dansk politi og toldere de seneste år fået nye, ressourcekrævende opgaver. Derfor må kontrollen – særligt i Københavns Lufthavn – simpelt hen intensiveres, siger Bo Øksnebjerg.

WWF kræver derfor, at Danmark anskaffer sig særlige sporhunde, der kan opsnuse elfenben og næsehornshorn i bagage og fragt. Sporhunde anvendes allerede med stor succes i en række europæiske lande. Samtidig kræver WWF, at kontrolmyndighederne tager regelmæssige stikprøver af påståede antikke elfenbens- og næsehornsprodukter. Her skal særlige tests afsløre, om de 'antikke' produkter i virkeligheden stammer fra nyligt skudte dyr, der derefter er blevet udstyret med falske papirer.

- Den internationale wildlife-kriminalitet er en realitet i Danmark. Og det dur simpelt hen ikke, at den danske lovgivning, der skal beskytte de truede dyr, er en af de slappeste i Europa. Det vil koste meget lidt at gennemføre WWF’s wildlifecrime-pakke. Og vi ved fra andre lande, at initiativerne virker. Så lad os nu bare komme i gang, lyder opfordringen til politikerne fra WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg.

FAKTA: Her er WWF's wildlifecrime-pakke:

1) GIV POLITIET LOV TIL AT AFLYTTE OG BESLAGSLÆGGE ELEKTRONISK POST
I Danmark anses selv alvorlig wildlife-kriminalitet for en så ubetydelig forseelse, at politiet ikke må aflytte telefoner eller beslaglægge elektronisk post i efterforskningen.

Det betyder, at politiets chancer for at opklare alvorlig wildlife-kriminalitet er forsvindende lille.

Det er helt uholdbart.

WWF Verdensnaturfonden: Politiet skal have adgang til telefonaflytning og til elektronisk post i efterforskningen af wildlife-kriminalitet.

2) SAMME STRAFFERAMME SOM VORE NABOLANDE
Den danske strafferamme på kun ét års fængsel er blandt de allerlaveste i EU. Sverige har f.eks. fire år, Tyskland har fem år og Holland har en strafferamme på seks år for alvorlig wildlife-kriminalitet.

Den lave strafferamme trækker den internationale wildlife-kriminalitets bagmænd til Danmark.

Det må ikke ske.

Danmark skal være blandt de skrappeste – ikke de slappeste – til at bekæmpe handlen med truede dyr.

WWF Verdensnaturfonden: Indfør en strafferamme på op til seks års fængsel for alvorlig wildlife-kriminalitet.

3) ANSKAF SPORHUNDE
Det er let at afsløre smugling af truede dyr. Særlige sporhunde, der kan opsnuse truede dyr, bruges allerede med succes i mange lande omkring os.

Men Danmark har ingen sporhunde.

Det dur simpelthen ikke.

WWF Verdensnaturfonden: Danske toldere skal have sporhunde, der kan opsnuse truede dyr og genstande lavet af kropsdele fra truede dyr. Minimum i en test-periode.

4) TAG DNA-STIKPRØVER
Det er stadig lovligt at handle med elfenben og næsehorns-horn fra før 1947. Derfor hvidvasker wildlife-kriminelle deres bytte ved at forfalske papirer og tilladelser, så elfenbenet og hornene fremstår som antikviteter.

Det må og skal stoppes.

WWF Verdensnaturfonden: Myndighederne skal regelmæssigt tage DNA-stikprøver af påstået antikke elfenbens- og næsehornsprodukter. Minimum i en test-periode.

5) MERE KONTROL – SÆRLIGT I KØBENHAVNS LUFTHAVN
Mange lande sydpå straffer smugling af sjældne dyr med op til 16 års fængsel. Derfor rykker den organiserede wildlife-kriminalitet tættere og tættere på Danmark. Senest har politiet stoppet storstilet smugling af elfenben og næsehorns-horn i Berlin og Amsterdam.

Danmark – og især Københavns Lufthavn – må ikke ende som smuglernes foretrukne transitland for truede dyr.

WWF Verdensnaturfonden: Politi og told-kontrollen skal have flere ressourcer øremærket til kontrol af wildlife-kriminalitet, særligt i Københavns Lufthavn.