De stjålne papegøjer stadig ikke fundet: WWF udlover dusør | WWF Denmark

De stjålne papegøjer stadig ikke fundet: WWF udlover dusør

Nyhed lagt på den 13 september 2017   |
De fire hyacintara'er, der tidligere på året blev stjålet fra Odense Zoo, er endnu ikke fundet. Nu udlover WWF Verdensnaturfonden dusør på 10.000 kroner i sagen.
© Rob Webster / WWF
WWF Verdensnaturfonden udlover dusør på 10.000 kroner i sagen om de fire stjålne hyacintara’er fra Odense Zoo

WWF Verdensnaturfonden udlover en dusør på 10.000 kroner i sagen om de fire stjålne papegøjer fra Odense Zoo.
De fire papegøjer – to ynglende par hyacintara’er, som er truede og særdeles kostbare - blev stjålet fra Odense Zoo i foråret. Fyns Politi oplyser, at tyveriet er udført af top-professionelle tyve og sandsynligvis et bestillingsarbejde fra en samler.

- De nye oplysninger bekræfter vores værste anelser. I Danmark har politiet desværre ikke de samme muligheder for at efterforske wildlife-kriminalitet, som man har i andre EU-lande. F.eks. har politiet i dag ikke mulighed for at aflytte telefoner og beslaglægge elektronisk post. Vi håber, at vores dusør – sammen med den dusør som Odense Zoo allerede har udlovet – kan få de pragtfulde hyacintara’er tilbage til Odense Zoo, siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Bo Øksnebjerg.

Med tyveriet af de fire papegøjer er den internationale, grænseoverskridende wildlife-kriminalitet for alvor nået til Danmark. Desværre er Danmark bagud i bekæmpelsen af alvorlig wildlife-kriminalitet – sammenlignet med andre europæiske lande. Den danske strafferamme for wildlife-kriminalitet på maksimalt et års fængsel er således blandt de allerlaveste i hele EU.

- Derfor har WWF netop fremlagt en wildlifecrime-pakke, der vil – hvis den gennemføres - betyde, at Danmark i stedet for en bundplacering kommer på niveau med vores nabolande i bekæmpelsen af organiseret dyresmugling. Vi kræver, at Danmark får samme strafferamme for alvorlig wildlife-kriminalitet som vore nabolande Sverige, Tyskland og Holland. Samtidig skal politiet have adgang til nye værktøjer i bekæmpelsen af de dyre-kriminelle, siger WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg.

WWF foreslår yderligere, at Danmark anskaffer sig sporhunde, der kan opsnuse dele fra truede dyr, ikke mindst elfenben, at Danmark foretager alders-stikprøver af påstået antikt elfenben og næsehornshorn, der sættes til salg på auktioner, og at toldkontrollen intensiveres, særligt i Københavns Lufthavn.

WWF-pakken er blevet godt modtaget på Christiansborg. Fire partier støtter foreløbigt helt eller delvist op om kravene i wildlifecrime-pakken, nemlig de konservative, de radikale, Alternativet og SF.

Odense Zoo udlovede i foråret en dusør på 10.000 kroner til den eller de, der ligger inde med oplysninger, der kan bringe de fire hyacintara’er tilbage til Odense Zoo.

Nu lægger WWF Verdensnaturfonden så andre 10.000 kroner oven i - så den samlede dusør-sum nu er oppe på 20.000 kroner.

Kendere vurderer, at de fire stjålne hyacintara’er kan indbringe op mod en million på det illegale, internationale samler-marked.

WWF-dusøren er blevet muliggjort via en donation fra en WWF-støtte, som ønsker at være anonym.

Se mere om WWF-wildlifepakke her.