Måling: Kun hver tredje tilfreds med uran-borgerinddragelse | WWF Denmark

Måling: Kun hver tredje tilfreds med uran-borgerinddragelse

Nyhed lagt på den 26 november 2014   |
Gitte Seeberg sammen med Hjalmar Dahl, præsident for ICC i Grønland
© Rune Langhoff/WWF
Et stort flertal af den grønlandske befolkning mener, at borgerinddragelsen i forbindelse med ophævelsen af nultolerancen mod uran har været for dårlig, viser meningsmåling.

Borgerinddragelsen i forbindelse med ophævelsen af nultolerancen mod uran i fjor i Grønland lader meget tilbage at ønske.

Kun hver tiende grønlænder synes, at borgerinddragelsen var decideret god, mens omkring 60 procent vurderede borgerinddragelse som værende ikke særlig god eller decideret dårlig.

Det viser en meningsmåling foretaget af HS Analyse for ICC Greenland og WWF Verdensnaturfonden.

Meningsmålingen viser, at det særligt er befolkningen i Sydgrønland og Nuuk, der er kritiske over for kvaliteten af borgerinddragelsen.

I Sydgrønland, hvor Greenland Minerals and Energy vil udvinde uran ved Narsaq og hvor der har været en del borgermøde om emnet, mener 68 procent, at borgerinddragelsen har været dårlig, mens kun 29 procent mener den har været god eller nogenlunde god.

Mest positive er befolkningen i Midtgrønland.

- Vi vil opfordre til, at man fremadrettet bruger mere tid og flere ressourcer på at inddrage befolkningen i beslutninger, der er så vigtige som eksempelvis nultolerancen. En folkeafstemning kunne være en del af løsningen, men det vigtigste er jo at øge vidensniveauet, så der kan blive taget stilling på et oplyst grundlag, siger John Nordbo, miljøfaglig chef i WWF Verdensnaturfonden.

- Vi håber meget, at borgerinddragelse og befolkningens ret til medbestemmelse bliver opprioriteret af fremtidige regeringer her i landet, siger Hjalmar Dahl, præsident for ICC Greenland.

- Det internationalt anerkendte rettigshedsprincip om frit, forudgående og informeret samtykke om store projekter er yderst vigtigt i denne sammenhæng, siger han videre.

ICC og WWF’s projektsamarbejde om at forbedrede borgerinddragelsen i Grønland er støttet af Villum Fonden.

Gitte Seeberg sammen med Hjalmar Dahl, præsident for ICC i Grønland