Dansk Supermarked dropper rejer, der ødelægger natur | WWF Denmark

Dansk Supermarked dropper rejer, der ødelægger natur

Nyhed lagt på den 04 februar 2015   |
Varmtvandsreje  Fiskeguide
Varmtvandsreje
© WWF
Fra uge 17 vil Føtex, Netto og Bilka udelukkende købe varmtvandsrejer med det lille turkise ASC-mærke. Mærket er forbrugerens garanti for, at rejerne er opdrættede efter en række naturskånsomme standarder.

Udmeldingen er en del af Dansk Supermarked og WWF Verdensnaturfondens 3-årige samarbejde, hvor alt lige fra dåsetun, fiskeoliepiller og rødspætter i frysedisken får en gennemgang med den ambitiøse målsætning, at Dansk Supermarkeds fulde sortiment af produkter med fisk og skaldyr bliver miljøcertificeret. Og nu står de ofte udskældte varmtvandsrejer – som også kendes under navnet tigerrejer – for skud.

"Det er et enormt vigtigt signal til resten af branchen, at Dansk Supermarked fra uge 17 kun indkøber ansvarligt producerede varmtvandsrejer. Det understreger, at bæredygtighed er et must, hvis man vil klare sig på markedet i dag," siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden og forsætter:

"Supermarkederne sidder med en enorm magt, og det er rigtig godt at se, at Dansk Supermarked bruger den. Det gør det samtidig så meget lettere for mig som forbruger, når jeg ved, at supermarkedet har styr på, hvordan varen i køledisken er produceret."

Akvakultur (opdrættede fisk og skaldyr) er den hurtigst voksende fødevareindustri i verden. Men konventionelt opdræt har konsekvenser for miljø og sundhed. Samtidig er de fleste af verdens vilde fiskebestande under et voldsomt pres på grund overfiskeri. Og disse ting er ikke synlige for forbrugerne.

Et konkret eksempel er Mekong-deltaet i Vietnam. Tidligere var det dækket af sumpet mangroveskov, men 15 års stigning i rejeopdræt har ødelagt store dele af mangroven, der er ekstremt vigtig for dyreliv og kystfiskeri og beskytter kystlandsbyerne mod de årlige storme og mulige tsunamier.

OM SAMARBEJDET
WWF Verdensnaturfonden er teknisk rådgiver og bistår Dansk Supermarked i at udskifte sortimentet til at være bæredygtigt:
  • Samarbejdet omfatter alle Netto, Føtex og Bilka-butikker i Danmark.

• WWF leverer miljøfaglig rådgivning til Dansk Supermarked.

• Samarbejdet omfatter 45-50 arter. Der er fokus på hele Dansk Supermarkeds sortiment.

• Dansk Supermarked vil være med til gradvist at flytte den danske og internationale fiskesektor i en mere miljørigtig retning ved at fastholde det brede sortiment og stille krav om bæredygtighed til alle produkter.

• Målet er at øge udvalget og salget af miljøcertificeret fisk (MSC og ASC).

• Samarbejdet omhandler også produktgrupper som fx fiskeoliepiller, kattemad osv.

• Dansk Supermarked sælger via kæderne Netto, Bilka og Føtex fisk for over 1 milliard kroner om året.

FAKTA: HVAD ER ASC-MÆRKET?
Når et fiske- eller skaldyrsprodukt har det turkise ASC-logo, er det en garanti for, at det er ansvarligt produceret og kan spores gennem hele varekæden fra opdræt til køledisk - samt, at der er taget et socialt ansvar for ansatte og lokalsamfundet. Opdrætterne skal ligeledes opfylde en række krav deriblandt beskyttelse af lokalmiljøet, biodiversiteten og vandressourcerne, bruge forsvarligt foder og begrænse brug af antibiotika og kemikalier.

FAKTA: VERDENS FISKEBESTANDE UNDER PRES
90 procent af verdens fiskebestande er ifølge FN enten fuldt udnyttet, fisket til det yderste eller på grænsen til kollaps. Fisk og skaldyr fra opdræt (akvakultur) udgør over halvdelen af verdens samlede forbrug og er ofte forbundet med betydelige miljøproblemer som følge af vandforurening, degradering af unik natur og landskab, samt anvendelse af ubæredygtigt fiskefoder fra overudnyttede bestande af havfisk.
Varmtvandsreje  Fiskeguide
Varmtvandsreje