WWF: Make Nature Great Again | WWF Denmark

WWF: Make Nature Great Again

Nyhed lagt på den 24 maj 2017   |
Vi står midt i en naturkrise i verden. Isen smelter, flere dyr er truet, naturen forsvinder. Derfor brøler isbjørnen S.O.S. fra buslinje 14.
© WWF DK
Det skulle være frysende koldt deroppe nordpå - med enorme isbjerge, der er hårde som sten. Men sådan er det ikke. Isen smelter. Nu overvejer en af verdens mægtigste mænd at droppe de amerikanske klimaløfter for i stedet at gøre America Great Again.

Hov, var det lige en isbjørn, der stod og brølede inde i den bus? Sådan kommer københavnerne til at tænke de kommende uger, når en kæmpe isbjørn brøler gennem isdækkede ruder i bus nr. 14. Med poten har isbjørnen skrevet S.O.S. i den smeltende is.

Det er WWF Verdensnaturfonden, der er afsender på isbjørnens brøl om hjælp. Bus nr. 14 skal minde hele verden om, at det er tid til at gøre noget nu. Og det skal ske under sloganet Make Nature Great Again. Der er brug for alle gode kræfter til at holde USA og andre toneangivende lande fast på den aftale, de alle indgik for klodens klima i Paris for to år siden.

Isbjørnen og klimaet har brug for hjælp. Kloden sveder og isen i Arktis smelter med rekordfart. Det er nødvendigt, at verden står sammen om at tage vare på kloden og naturen igen.

Lige nu holder verden vejret imens USA’s præsident Donald Trump og hans stab er ved at beslutte sig for, om de skal blive i klimaaftalen fra COP21 i Paris. En aftale, der er kaldt historisk vigtig af beslutningstagere globalt. For Trump handler det om at sætte amerikanske interesser først – og det inkluderer en hel del olie, kul og gas. Trump vandt præsidentvalget med tidligere præsident Ronald Reagans slogan: Make America Great Again.

- Vi oplever en naturkrise
Vi oplever en naturkrise i verden lige nu. Isen smelter i Arktis, regnskovene forsvinder, truede dyr uddør og biodiversiteten er under pres mange steder på jorden. Der er brug for, at vi står sammen i hele verden under et nyt slogan. Jeg foreslår en lille ændring af det amerikanske valgslogan. Lad os sige: Make Nature Great Again”, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg.

Tidligere i dag mødtes Trump med paven. Her skulle klimaproblematikken også være blevet berørt. Et emne som de to magtfulde mænd er dybt uenige om.

I slutningen af maj måned mødes beslutningstagere fra hele verden til G7 møde i Taomina på Sicilien. Her kommer Trump også til at deltage. Under dette topmøde vil flere ledende præsidenter som Frankrigs nye præsident Macron og den tyske kansler Merkel forholde Trump en udlægning af den amerikanske klimapolitik. Flere frygter, at han kort efter dette top-møde vil erklære, at USA træder ud af Parisaftalen.

Der er behov for at hele verden – og hermed også de danske politikere, holder amerikanerne inde i Paris-aftalen. Hvis amerikanerne træder ud af deres klimaforpligtelser skader det ikke kun vores børn og børnebørns fremtid, det kan også betyde, at vi mister arbejdspladser i den grønne sektor, der lige nu er under stor vækst. Mon ikke flere vil spørge om amerikanerne har brug for et nyt slogan? Han kan godt få vores”, afslutter Bo Øksnebjerg.