De grønlandske hellefisk er i dramatisk tilbagegang | WWF Denmark

De grønlandske hellefisk er i dramatisk tilbagegang

Nyhed lagt på den 24 august 2017   |
Hellefisk indhandles i Grønland
© Rune Langhoff / WWF
Fangsterne af grønlandske hellefisk er styrtdykket som følge af flere års overfiskeri i Diskobugten. Alligevel afviser den ansvarlige minister at sænke kvoten.

- Det er uforståeligt og stærkt bekymrende, at Naalakkersuisoq for Fiskeri (svarer til fiskeriminister, red.) blankt afviser, at der er tale om overfiskeri af hellefisk, og at han hverken er villig til at sænke kvoten eller gøre op med de kvotefri områder. At fortsætte et hasardspil, som man allerede har mistet så meget på, er uansvarligt, siger biolog og projektkoordinator hos WWF Verdensnaturfondens kontor i Grønland, Kaare Winther Hansen.

WWF’s kommentar knytter sig til en alarmerende nyhed om, at fangsterne af hellefisk er styrtdykket i især Diskobugten. Biologerne har advaret igen og igen, efter man over en længere årrække har kunnet konstatere, at hellefiskene i Disko-området er blevet både færre og mindre. Og nu bliver der også råbt vagt i gevær fra mange andre sider – herunder fra landets største fiskerorganisation KNAPK og fra fiskeindustrien.

I første halvdel af i år er der fisket 5.000 ton færre hellefisk i Grønland end sidste år, hvilket svarer til anslået 100-125 millioner kroner færre alene i indhandling. Lige nu er fiskefabrikker nødt til at sende medarbejdere hjem midt i højsæsonen.

Næst efter rejer er hellefisk den vigtigste fiskeart i Grønland, hvor fiskeri er landets økonomiske fundament.

De grønlandske kvoter på hellefisk har i flere år ligget væsentligt højere end den biologiske anbefaling. Oveni kommer fangsten i de kvotefrie zoner, som blev indført i 2014, og hvor der sidste år blev fanget over 4.600 tons.

MSC-mærke i fare

Men der er endnu mere på spil i Grønland. Naalakkersuisuts (Landsstyrets) forvaltning af fiskeriet kan nemlig betyde, at man får frataget den MSC-certificering af det havgående fiskeri efter hellefisk i Vestgrønland, man opnåede i foråret som det første hellefiskefiskeri i verden.

MSC-certificeringen, der kom i hus i maj måned, er nemlig betinget af, at man inden for tre år fastsætter bæredygtige kvoter i det kystnære fiskeri langs hele den grønlandske vestkyst syd for Diskobugten.

- Hvis man fortsætter den nuværende politiske kurs, gambler man med folks levebrød i lokalområderne, men også med den internationale blåstempling, som der er arbejdet hårdt på at opnå, og som har stor betydning for mulighederne for afsætning på det globale marked, pointerer Kaare Winther Hansen og fortsætter:

- Bestanden i Diskobugten vil højst sandsynligt ikke forsvinde helt, men den kan snildt fiskes så meget ned, at fiskeri ikke længere er rentabelt, hvilket ville ende i en økonomisk katastrofe, som mange grønlandske familier vil lide under. Sådanne skader på bestanden vil det tage adskillige år at rette op på.

WWF opfordrer til, at man sænker kvoten til et bæredygtigt niveau, og at man gør op med de kvotefri områder. Uden handling nu kan de katastrofale fald i fangster fra Diskobugten sprede sig til Uummannaq- og Upernavik-forvaltningsområderne, når fiskerne bliver nødt til at søge til områder, hvor der stadig er hellefisk.

Hellefisk indhandles i Grønland
© Rune Langhoff / WWF Forstør
Hellefisk er en vigtig fangstfisk her i Diskobugten i Grønland.
© Rune Langhoff / WWF Forstør
Projektkoordinator Kaare Winther Hansen fra WWF i Grønland