Tun Fisk Hav Fiskeri Dyr MSC / ©: naturepl.com / Doc White / WWF

Hav & Fiskeri

De fleste af verdens fiskebestande er under pres

I WWF arbejder vi for havet og fiskene. For hvis ikke vi gør noget, risikerer vi, at mange af de fiskearter, vi spiser i dag, kollapser.

I følge FN er over 57 procent af verdens fiskebestande fuldt udnyttede, mens godt 30 procent af verdens fiskebestande er overfiskede.

Derfor har WWF lavet en fiskeguide, der henvender sig til alle, som gerne vil købe bæredygtige fisk. Guiden giver konkrete anvisninger om tilstanden hos de enkelte fiskebestande og rater fiskene som grønne, gule eller røde. Klik videre til WWF's Fiskeguide her.

Læs mere om vores arbejde med hav og fiskeri:

Det kan du gøre (forbruger)

Som forbruger er der en masse, du kan gøre. Ved at købe MSC- eller ASC-certificerede produkter i supermarkedet, lægger du indirekte pres på markedet. Det virker! Envidere kan du læse mere i WWF's fiskeguide.
Læs mere om hvad du kan gøre

Fiskeri og virksomheder

Markedet er et stærkt instrument, og vi ser, at markedet har rykket sig voldsomt. Flere og flere virksomheder henvender sig til os, fordi forbrugerpresset stiger konstant. Forbrugere over hele Europa efterspørger bæredygtigt fangede fisk. WWF har partnerskaber med store seafood-virksomheder både nationalt og internationalt.
Læs mere om, hvad vi kan tilbyde

EU's fiskeripolitik

EU’s fælles fiskeripolitik har er meget magtfuld i forhold til at lovgive og kontrollere fiskeriområdet - både Danmark, EU - og i forhold til alt det, de europæsike fiskeriflåder foretager sig i internationale farvande. Fiskeripolitikken står over for en ny reform, der skal vedtages i 2012. Vi arbejder for at reformen skaber en reel forandring.
Læs mere om EU's fiskeripolitik