Fiskeri og Akvakultur | WWF Denmark

Fiskeri og Akvakultur

rel=
© Hartmut JUNGIUS

De fleste af verdens fiskebestande er under pres

I WWF arbejder vi for havet og fiskene. Ifølge FN er over 61 procent af verdens fiskebestande fuldt udnyttede, mens godt 29 procent af verdens fiskebestande er overfiskede. Samtidig bliver mange vigtige, og sårbare, levesteder for fisk og bunddyr dagligt udsat ødelæggende fangstredskaber. Hvis ikke vi gør noget nu risikerer vi, at mange af de fiskearter vi spiser i dag kollapser.

Derfor har WWF lavet en fiskeguide, der henvender sig til alle, som gerne vil købe bæredygtige fisk. Guiden giver konkrete anvisninger om tilstanden hos de enkelte fiskebestande og inddeler fiskene i farverne grøn, gul og rød, alt efter hvor bæredygtige de er.

Det kan du gøre som forbruger

Som forbruger er der en masse, du kan gøre. Eksempelvis kan du ved at købe MSC- og ASC-certificerede produkter i supermarkedet, lægge et indirekte pres på markedet for mere bæredygtighed i køledisken. Det virker! Læs mere i WWF's fiskeguide.

Fiskeri og virksomheder

Markedet er et stærkt instrument, og vi ser, at markedet har rykket sig voldsomt. Flere og flere virksomheder henvender sig til os, fordi forbrugerpresset stiger konstant. Forbrugere over hele Europa efterspørger bæredygtigt fangede fisk. WWF har partnerskaber med store seafood-virksomheder både nationalt og internationalt. Læs mere om, hvad vi kan tilbyde her.