Brasilien Dyr Jaguar Sydamerika Regnskov / ©: Y.-J. Rey-Millet / WWF-Canon

Skov

I vores bestræbelser på at reducere presset på verdens tropiske skove arbejder vi med palmeolie, soja, tømmer og bioenergi. Disse områder er afgørende i kampen for at bevare biodiversiteten i verdens tropiske skove.

Hvert år bliver der ryddet et område af skov, der svarer til Danmarks størrelse tre gange. Det er katastrofalt for økosystemer, arter, klima og alle de lokale, der lever af skoven.

WWF arbejder med følgende fire områder, der alle har stor betydning for bevarelsen af verdens skove og økosystemer

Ansvarligt produceret palmeolie

Oliepalmeplantager er en af de primære årsager til at regnskoven bliver fældet i Sydøstasien (primært i Malaysia og Indonesien). Palmeolie indgår i rigtig mange af vores dagligdagsprodukter som is, sæbe, shampoo osv.
Læs mere om palmeolie

Ansvarligt produceret soja

Store arealer med regnskov og andre skovtyper, samt andre områder med betydelig biodiversitet (såsom cerrado savannen i Brasilien) er forsvundet for at give plads til sojaproduktion. Soja bliver primært brugt til dyrefoder. Og i den vestlige verden skal der fordres mange svin, køer og fjerkræ for at imødekomme det stigende forbrug af kød og mejeriprodukter.
Læs mere om soja

Bæredygtig tømmerproduktion

Megen regnskov ender som møbler i danske hjem. Tømmeret kan være både ulovligt og ubæredygtigt uden at man som forbruger er klar over det – men dit køb kan rent faktisk også have været med til at bevare regnskov.
Læs mere om tømmer og skov

Bæredygtig biomasse

Produktion af bioenergi er en anden årsag til rydningen af tropisk skov. Derfor er det vigtigt, at biomassen ikke kommer fra såkaldt primær tropisk skov. Kommer det fra fornybare kilder, kan biobrændstof være en fornuftig del af løsningen på klimaproblemet.
Læs mere om biomasse og skov
partner,støt,banner / ©: WWF