Verdens Bedste Nyheder fra WWF's pandaer | WWF Denmark

Verdens Bedste Nyheder fra WWF's pandaer

Nyhed lagt på den 12 september 2014   |
© Anne Burlund, WWF
Igen i år mødte WWF’s morgenfriske pandaer tidligt op ved Nørrebro Station for at dele gratis juice og Verdens Bedste Nyheder ud til danskerne. Eventen skal glæde danskerne med gode nyheder om de mange fremskridt i udviklingslandene, der viser, at kampen mod fattigdom virker.

Verden er et bedre sted end du tror
Her til morgen har 1.500 frivillige fra 100organisationer i hele landet været ude for at sprede de gode nyheder for femte år i træk. I dagens avis kunne man blandt andet læse, at der dør 17.000 færre børn om dagen i 2014 end i 1990. Og at fattige landsbyer i Uganda med støtte fra WWF har indgået en aftale med skovmyndighederne, så de lokales ret til jord og naturressourcer anerkendes og regnskoven bevares.

Grøn økonomi er vejen ud af fattigdom
I 2000 blev verdens ledere enige om at gøre op med sult og fattigdom. Resultatet blev FN’s otte 2015-mål, og det er disse måls fremskridt, som Verdens Bedste Nyheder skal udbrede til danskerne. Mål 7 handler om at sikre en miljømæssig bæredygtig udvikling med bedre levevilkår for mennesker. WWF arbejder for at sikre en mere fair fordeling af naturressourcerne og for at forbedre levevilkårene for fattige befolkningsgrupper. For bæredygtig udvikling og naturbevarelse er stærkt forbundne.

I hele verden har WWF opnået resultater. Blandt andet i Kasese-distriktet i det sydlige Uganda, som WWF har udpeget til at være pilotprojekt og forgangsdistrikt for udbredelse af ren og grøn energi.

Halvdelen af verdens befolkning laver stadig mad og opvarmer deres hjem ved hjælp af åben ild og simple komfurer, der bruger træ, gødning eller kul. Hvert år dør 4,3 millioner mennesker ifølge WHO for tidligt på grund af indendørs luftforurening.

I Kasese i det sydlige Uganda har mere end 10.000 familier i samarbejde med WWF derfor fået installeret en ny type energieffektive komfurer, der betyder mindre skovrydning og bedre helbred for familierne. Adgang til energi giver bedre muligheder for undervisning og sundhedsservices og giver samtidig mulighed for en mere effektiv udnyttelse af de lokale naturressourcer og udviklingen af nye produktive erhverv.

Læs mere på www.verdensbedstenyheder.dk
© Maj Manczak, WWF Forstør
Verdens bedste nyheder
© Anne Burlund, WWF Forstør