Palmeolierapport 2011 | WWF Denmark

forside palmeolierapport
Numbered palm fruit, Musim Mas palm oil plantation, Sumatra, Indonesia
© James Morgan / WWF International
Når vi handler ind i de danske supermarkeder, er vi som forbrugere med til at rydde sårbar regnskov. Margarine, is, chokolade, chips, kiks, babymad, kosmetik, hudpleje, dyrefoder, vaskepulver, rengøringsmidler, maskinsmøremidler og biobrændsel indeholder palmeolie, som er den vegetabilske olie, der findes overalt i vores hverdag. I de kommende år skal der dyrkes meget mere af den for at hamle op med et stigende globalt fødevareforbrug. Men det er ikke en kendt problemstilling i den brede offentlighed i Danmark.

Det kan godt betale sig at spidse ører, for vores indkøbsmønstre har stor betydning mange tusinde kilometer væk på den anden side af kloden. Palmeolien er en af de største årsager til, at regnskoven i Malaysia og Indonesien ryddes. At tigeren og sumatra-næsehornet er truet. Vi bliver nødt til at vænne os til at forbruge klodens ressourcer meget mere ansvarligt og intelligent end i dag. Oprindelig regnskov kan ikke plantes igen.

Palmeolieproduktionen forventes at blive fordoblet inden 2020. Det betyder, der bliver behov for at udvide produktionsarealet med 10-15 mio. hektar. Der er stor fare for, at en del af dette areal vil ligge der, hvor der i dag står intakt tropisk skov – med mindre der skabes et marked for den certificerede palmeolie (CSPO), som dyrkes på arealer uden høj biodiversitet. I dag består kun 10 procent af verdensmarkedet af den ansvarligt producerede olie. Det er ikke de danske virksomheder, som driver efterspørgslen.

WWF Verdensnaturfondens undersøgelse viser, at de danske detailkæder halter langt bagud i forhold til deres europæiske konkurrenter. Der er mange kæder i for eksempel Storbritannien, herunder Sainsbury’s og Marks & Spencer, men også i Schweiz, Holland og mange andre lande, som allerede har sat målsætninger op for at føre en 100 procent ansvarlig produceret palmeolie senest i 2015. Indtil videre er det kun REMA 1000 i Danmark, som har sat mål for at indføre den ansvarligt producerede vegetabilske olie.

Men det er stærkt kritisabelt, at virksomhederne er så uambitiøse, især når udenlandske konkurrenter for længst er i gang med at foretage den nødvendige omstilling. WWF vil i den kommende tid arbejde på, at der sker noget i Danmark på dette punkt.
forside palmeolierapport
Numbered palm fruit, Musim Mas palm oil plantation, Sumatra, Indonesia