Massiv opbakning til bæredygtigt fiskeri | WWF Denmark

Massiv opbakning til bæredygtigt fiskeri

Nyhed lagt på den 05 februar 2015   |
Hellefisk indhandles i Grønland
© Rune Langhoff / WWF
Et stort flertal af den grønlandske befolkning mener, at der bør arbejdes for, at flere fiskerier MSC-certificeres, viser meningsmåling. Vigtigt signal, lyder det fra WWF Verdensnaturfonden.

82 procent af de grønlændere, der har taget stilling til spørgsmålet, mener, at der bør arbejdes for, at flere grønlandske fiskerier opnår MSC-certificering, der er et bevis for, at fiskeriet foregår på en bæredygtig måde.

Det viser en meningsmåling foretaget af HS Analyse for WWF Verdensnaturfonden.

- Det er ekstremt glædeligt, at et så massivt flertal af den grønlandske befolkning støtter op om MSC og det bæredygtige fiskeri, som certificeringen indebærer, siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Rejefiskeriet blev som det første grønlandske fiskeri MSC-certificeret i 2013 og fiskeribranchen har siden påbegyndt en lignende proces for fiskeriet efter stenbider.

Flere politikere har allerede ytret ønske om, at fiskeriet efter hellefisk også bør MSC-certificeres. Og nu viser det sig altså, at den grønlandske befolkning netop mener, at flere MSC-certificeringer er noget, der skal arbejdes for.

Kun 16 procent af de adspurgte mener ikke, at det vil være en god idé, at der arbejdes for flere MSC-certificeringer.

- Det giver god mening at satse på MSC og bæredygtigt fiskeri, for det er det, forbrugere verden over efterspørger. Hvis eksport af fisk og skaldyr også i fremtiden skal spille en stor rolle i den grønlandske økonomi, er bæredygtighed nødvendig. Både for at opretholde fiskebestandene og for at man kan komme af med sin gode produkter, siger Gitte Seeberg.

Opdeler man besvarelserne efter erhvervsgrupper, viser det sig da også, at det er landets fiskere og fangere, der mest helhjertet støtter, at flere fiskerier bliver MSC-certificeret.

- Hellefiskfiskeriet er et stort og vigtigt fiskeri, der har stor betydning for Grønlands økonomi. Både lokalt og fordi det bidrager så meget til eksporten. Derfor er det vigtigt, at fiskeriets aktører og politikerne nu prioriterer, at MSC-certificeringen kommer i gang, siger Gitte Seeberg.

Senere på året udgiver WWF Verdensnaturfonden en rapport om, hvordan hellefisken kan blive MSC-certificeret.

Hellefisk indhandles i Grønland