Klimaet kræver et nej tak til kul | WWF Denmark

Klimaet kræver et nej tak til kul

Nyhed lagt på den 17 februar 2015   |
Cooling towers letting out steam and smoke at a coal-fired power station near Pontefract in Yorkshire, UK.
© Edward Parker/WWF
Danmark skal frigøre sig fra kul. Men tør politikerne træffe de nødvendige valg?

Debatindlæg af John Nordbo, klima- og miljøchef i WWF Verdensnaturfonden, bragt i Politiken 16. februar 2015.

Selv Goldman Sachs, af nogle kendt som de 'kælderkolde amerikanske kapitalister', er ikke i tvivl: Kul har nået pensionsalderen.

Det fastslog investeringsgiganten for nylig i en analyse.

Samtidig har verdens største investeringsfond, den norske oliefond, i 2014 fjernet 40 kulselskaber fra sin portefølje.

Det er en del af en større bevægelse, hvor omkring 180 institutioner i den seneste tid har solgt ud af aktier i fossile brændsler til en værdi af over 325 milliarder kroner.

Det er glædeligt - kul er som bekendt alle tiders største klimasynder. I en dansk sammenhæng er der også flere private investorer og pensionskasser, der er begyndt at droppe kul. Men det går langtfra hurtigt nok.

Forud for valget er der et stort behov for, at den ene halvdel af Folketinget bliver væsentlig mere klar i spyttet, når det kommer til udfasning af kul.

Regeringen har forpligtet sig til at udfase kul fra kraftværker inden 2030, og klima-og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R), der i Politiken fredag desværre lagde op til fortsat oliejagt i Nordsøen, er endnu mere ambitiøs og fastslår, at det måske allerede skal ske i 2025. I 2035 skal varme-og elforsyningen tilmed være dækket af vedvarende energi, lyder det ambitiøse og helt nødvendige mål.

Den slags mål findes ikke hos Venstre, Konservative og resten af oppositionen.

Det er uambitiøst og trist, når man tænker på, hvor store konsekvenser kulafbrænding har - både for klimaet og for folkesundheden.

Herfra skal der lyde en opfordring til, at partierne inden valget sætter dato på, hvornår de vil sikre uafhængighed af kul.

Men ligesom det er tilfældet i Nordsøen, hvor en dansk regering hverken direkte eller indirekte bør subsidiere ny olieudvinding, har regeringen på kulområdet svigtet på nogle stræk. Den danske indsats har i international sammenhæng ikke været imponerende, når udlånspolitikkerne i internationale investeringsinstitutioner har skullet fastsættes. Sidste år var regeringen nølende, da Den Europæiske Investeringsbank og Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling skulle revidere udlånspolitikkerne til kulkraftværker.

Og aktuelt er det OECD's eksportkreditter til kul, der diskuteres. Her er det ganske usikkert, hvad den danske regering arbejder for, til trods for at vi ser os selv som et foregangsland.

Frankrigs præsident, Hollande, har for nylig fastslået den franske position: Ingen eksportkredit til kul.

Efter olieskuffelsen forleden skal regeringen nu følge trop. Hvis vi skal bremse klimaforandringerne, er det eneste rigtige, at vi klart siger: Nul kul.