Pandakram til partierne: Alle vil have mere natur i skovene | WWF Denmark

Pandakram til partierne: Alle vil have mere natur i skovene

Nyhed lagt på den 16 juni 2015   |
- Vi er ovenud tilfredse med det fokus, der har været i dette forår, og her under valgkampen, på skovenes natur og den truede biodiversitet, udtaler WWF Verdensnaturfondens skov-biolog Thor Hjarsen.
© Rune Langhoff/WWF DK
Samtlige partier har valgt at gå pandaens vej og bakke op om WWF Verdensnaturfondens forslag om mere natur i statsskovene inden 2020.

Skovene skal udlægges som urørt skov, fri for motorsave og flismaskiner, men med masser af dyr og planter og levesteder, som døde træer og vandhuller.

Skovmår, egern, stær, natugle, lille flagspætte, rødlig perlemorsommerfugl, orkideer, svampe og mange andre af vores vilde dyr og planter går en lysere fremtid i møde. Det viser WWF Verdensnaturfondens rundspørge til alle partierne her kort før folketingsvalget.

Flertallet af partier (Venstre, Dansk Folkeparti, konservative, SF, de radikale og Enhedslisten) har direkte taget WWF Verdensnaturfondens forslag om udpegning af 20 procent af statsskovene til sig. Desuden kom regeringspartierne Socialdemokratiet og de radikale for få dage siden med et udspil, hvor de vil afsætte 100 mio. kr. til at lave urørte skove i statsskovene for.

WWF tilfredse med fokus
- Vi er ovenud tilfredse med det fokus, der har været i dette forår, og her under valgkampen, på skovenes natur og den truede biodiversitet, siger WWF Verdensnaturfondens skov-biolog Thor Hjarsen, og fortsætter:

- Nu gælder det om at fastholde den nye regering og det nye folketing efter valget. Det vil vi have fokus på i WWF.
Ingen af partierne har sat præcise mål op for, hvordan den truede biodiversitet skal beskyttes på 80 procent af Danmarks skovareal, som udgøres af de private skove. Det skal naturligvis med, mener WWF:

- Indtil videre er der kun afsat 6 mio. kr. til en indsats for truede arter i de private skove, og det er alt, alt for lidt. Vi er dog stadig enige med partierne i, at staten skal gå foran, og her kan man reelt starte med det samme, siger Thor Hjarsen.

Der er et nyt nationalt skovprogram på vej, som vil udpege retningen for Danmarks skovnatur, og med dette forårs politiske fokus vil det være meget mærkeligt om embedsmændene i Miljøministeriet ikke gennemlæser udkastet en gang til, og skruer op for biodiversitetshensynene.

- Det er også vigtigt, at der kigges på Skov-loven, så den ikke modarbejder biodiversitetsbeskyttelsen. Det er faktisk også ét af FN’s 2020-mål. Vores love må ikke medvirke til fortsat tab af biodiversitet i skovene, som det er tilfældet nu, understreger Thor Hjarsen.