På vej mod bæredygtige klodser og æsker | WWF Denmark

På vej mod bæredygtige klodser og æsker

Nyhed lagt på den 21 juni 2015   |
Klode bygget i legoklodser
© LEGO
LEGO Koncernen og WWF har et partnerskab, hvor formålet er at reducere virksomhedens miljøpåvirkning. Nu sætter LEGO Koncernen alle sejl til for at finde et alternativ til materialerne i de verdensberømte LEGO klodser.

En milliard kroner og 100 forskere. Så meget investerer LEGO Koncernen for at finde alternative materialer til fremstilling af de milliarder af klodser, virksomheden producerer hvert år. WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Gitte Seeberg ser med stor glæde på LEGO Koncernens beslutning:

- WWF har samarbejdet med LEGO Koncernen i et par år nu om løsninger, der skal reducere virksomhedens klima- og miljøpåvirkning. Og jeg må sige, at LEGO Koncernen er en meget seriøs samarbejdspartner, hvilket dette nyeste initiativ også understreger.

I 2013 underskrev LEGO Koncernen og WWF en partnerskabsaftale, der sætter mål for udvikling af strategier for bæredygtige materialer samt for reduktion af virksomhedens klimapåvirkning. Et af målene i aftalen er, at LEGO Koncernen skal være klimapositive i 2016. Det betyder, at der produceres mere vedvarende energi end virksomheden anvender på sine faciliteter i 2016
.
LEGO Koncernen vil endvidere arbejde med en miljøstrategi for materialer, som kunne omfatte fremstilling af produkter for eksempel med brug af færre materiale eller genbrug. Endvidere vil LEGO Koncernen se nærmere på, hvordan de bedst kan forny produkter, så de bliver mere bæredygtige.

- Hos WWF er vi utrolige glade for partnerskabet med LEGO Koncernen. Vi ved, at ingen af os kan opnå vores mål om bæredygtighed alene. Tværtimod. Vi anerkender og er afhængige af inandens roller, ekspertiser og erfaringer i arbejdet for at skabe en bæredygtig klode. Det er essensen af vores partnerskab, afslutter Gitte Seeberg.

Fakta om LEGO Sustainable Materials Centre
• LEGO Koncernen investerer 1 milliard kroner og etablerer LEGO Sustainable Materials Centre for at finde og implementere nye, bæredygtige alternativer til nuværende materialer.
• Flere end 100 medarbejdere ventes at blive ansat for at arbejde på opgaven de kommende år – primært i LEGO Koncernens hovedsæde i Billund.
• Organisationen og strukturen for LEGO Sustainable Materials Centre udvikles i løbet af 2015 og 2016.
• LEGO Koncernen vil løbende rapportere på de resultater, der opnås i relation til koncernens 2030 ambition.