Forbrugere køber tun i blinde | WWF Denmark

Forbrugere køber tun i blinde



Nyhed lagt på den 27 maj 2011   |  
Tun Fisk Fiskeri Hav MSC
tundåse
© Karoline Rahbek /WWF
Danske forbrugere bevæger sig i en jungle, hvis de vil undgå at købe truet tun eller støtte ulovligt fiskeri og bifangst af hajer og andre store havdyr, når de køber tun på dåse. Det viser en ny undersøgelse lavet af WWF. Samtidig siger 78 procent af danskerne, at de ikke synes, at informationen på fiskeprodukter i dag er tilstrækkelig.

Der er stor forskel på, hvilken information supermarkederne har på deres tundåser. WWF har nærlæst samtlige tundåser i landets supermarkedskæder, og konklusionen er klar: Forbrugerne bevæger sig i en jungle, hvis de vil undgå at købe tun, der er truet, fanget ulovligt eller med ubæredygtige redskaber.

Problematiske tundåser

WWF har fundet 57 forskellige produkter med tunkonserves i de danske supermarkeder, og her er der stor forskel på, hvad forbrugeren har at forholde sig til. Det eneste, alle dåserne oplyser, er, hvor de er produceret. Men det siger nødvendigvis ikke noget om, hvor tunen kommer fra.

43 ud af 57 dåser fortæller om tunens art, men kun en tredjedel oplyser, hvor i verden fisken er fanget.

Og hvordan tunen er hentet op af havet, kan man kun læse på fem ud af de dåser, WWF fandt på supermarkedernes hylder.

Det er et stort problem, mener Christoph Mathiesen, der er ansvarlig for WWF’s fiskeriarbejde:

”Når informationen ikke er tilgængelig, bevæger man sig i blinde, hvis man vil undgå at købe truede fisk eller støtte ulovligt fiskeri, der tilmed kan have hajer, havskildpadder og andre havdyr på samvittigheden. Alle sammen problemer, som præger den globale tunindustri og dermed også indholdet af de tundåser, vi kan købe i Danmark. Danske forbrugere har derfor ikke et reelt valg i dag, med mindre de går efter de kun fire MSC-mærkede tundåser, vi fandt ud af 57.”

Danskerne vil have klar besked om fisken

Dåsetun er på top tre over danskernes mest foretrukne fisk. Alene i 2009 importerede Danmark 54 millioner dåser tun. Supermarkederne og dermed også forbrugerne spiller derfor en vigtig rolle for at rykke den globale tunindustri i en mere bæredygtig retning, mener Christoph Mathiesen.

Men det kræver, at forbrugerne har adgang til den nødvendige information. Hvilket 78 procent af danskerne ikke mener, de har i dag. En ny undersøgelse lavet for WWF viser nemlig, at danske forbrugere finder informationen på deres fiskeprodukter utilstrækkelig.

Han pointerer videre, at det er et billede, som både forbrugere og supermarkeder kan være med til at ændre:

”Danske forbrugere har ret til gennemskuelig information om, hvad det er for et produkt, de køber. Vi skal have en reel mulighed for at vælge til og fra og ikke mindst stille krav om, at tunen ikke er ulovlig eller truet, men at det derimod kan dokumenteres, at den er fanget med hensyn til livet i havet. Tun er nemlig ikke bare tun, sådan som man ellers kan få indtryk af på mange af de tundåser, man finder i supermarkederne i dag.”

Den perfekte tundåse

Ifølge WWF’s fiskerimedarbejder har den ideelle tundåse MSC’s blå mærke, som er let for forbrugeren at navigere efter. MSC-mærket er forbrugerens garanti for, at fisken stammer fra sunde fiskebestande og er fanget med bæredygtige fiskeredskaber. Men som butikstesten viser, findes de endnu kun i et begrænset udvalg i butikkerne.

”Et godt alternativ til MSC-dåsen, oplyser derfor både, at tunen kommer fra en sund bestand, hvor fisken er fra, og at den er fanget med bæredygtige fangstmetoder: Enten stang og line med bæredygtig madding eller not på frie stimer uden FAD. Så faktisk beder vi forbrugerne om at kigge efter noget, som ikke findes på hylderne i dag. Det er kunderne i butikkerne, der er med til at ændre tingene ude på havet ved at efterspørge den bæredygtige tun,” slutter Christoph Mathiesen.

Fakta om tuntesten:

De 57 tunprodukter blev købt ind i Aldi, Bilka, Fakta, Føtex, Irma, Kvickly, Lidl, Netto, Rema1000, Spar, SuperBest, SuperBrugsen og 7 Eleven i uge 9 og 10.

WWF har nærlæst samtlige konservesprodukter med tun, som var på supermarkedernes hylder. Undersøgelsen ser på graden af information på dåserne, man som forbruger har brug for, hvis man vil være sikker på, at tunen hverken er truet eller fanget med konsekvenser for livet i havet. Vi har kigget efter følgende informationer:

Guide: Hvilken tun skal jeg vælge?

Hvis du vil spise tun med god smag i munden, er der flere ting, du kan kigge efter:
  • Der er i dag flere MSC-certificerede tunfiskerier. Det er derfor også muligt, at købe dåsetun med en garanti for, at der ikke foregår overfiskeri, og at fiskerne tager hensyn til andre arter. MSC-mærket sikrer gode fangstmetoder og sunde fiskebestande. WWF fandt fire dåser med det blå mærke ud af 57.
  • Hvis du ikke kan finde MSC-mærket tun, så gå som hovedregel efter de dåser med flest informationer om art, fangstområde og fangstmetode. Det er ikke nødvendigvis en garanti for bæredygtighed, men på den måde støtter du en udvikling mod bedre sporbarhed og dokumentation.
  • 14 ud af de tundåser, WWF fandt, som oplyser fiskens art, indeholder skipjack-tun (bugstribet bonit). Den har det langt bedre end de fleste tunbestande.
  • Albacore, som vi fandt seks produkter med, har en sund bestand i bl.a. det Indiske Ocean.
  • Det meste tongol på dåse kommer fra fiskeri med omfattende bifangst og med utilstrækkelig forvaltning og fiskerikontrol. Man kender i dag alt for lidt til tongol og hvor meget fiskeri, bestanden kan bære. Vælg derfor et alternativ, hvis du vil være sikker. WWF fandt syv dåser med arten tongol.
  • 15 af dåserne indeholdt gulfinnet tun (yellowfin). De fleste store bestande er fisket på grænsen til, hvad de kan bære og de kommer ofte fra områder med problemer med ulovligt fiskeri og bifangst. WWF anbefaler derfor, at du finder et alternativ til denne tunart.
Tun Fisk Fiskeri Hav MSC
tundåse
© Karoline Rahbek /WWF Forstør

Kommentarer

blog comments powered by Disqus