Muslimsk deklaration styrker det moralske argument for klimahandling | WWF Denmark

Muslimsk deklaration styrker det moralske argument for klimahandling

Nyhed lagt på den 19 august 2015   |
Earth Hour Klima
WWF-frivillige kræver klimahandling
© WWF/Fabián Caballero
Muslimske ledere og lærde fra 20 lande har udsendt en deklaration til verdens 1,6 milliarder muslimer om at gøre klimaforandringer til et indsatsområde. Det styrker endnu en gang det moralske argument for at sikre, at klimaet ikke kommer ud af kontrol.

- Beskeden fra de muslimske ledere og lærde booster det moralske aspekt af klimadebatten og markerer endnu et vigtigt eksempel på det lederskab, som trosretninger har taget på klimaområdet, siger Tasneem Essop fra WWF’s globale klima- og energiprogram.

- Klimaforandringer er ikke længere kun et videnskabeligt spørgsmål. Det er i højere og højere grad også et moralsk og etisk spørgsmål, siger Tasneem Essop videre og fastslår, at klimaforandringer påvirker mennesker og deres liv over alt på kloden, særligt fattige, marginaliserede og i forvejen sårbare samfund.

De fleste religioner ser mennesket som naturens vogtere. Og i den ånd er beskyttelse af miljøet en moralsk forpligtelse. WWF arbejder som natur- og miljøorganisation ligeledes for, at mennesket lever i harmoni med natur og dyr.

Lignende meldinger fra den katolske og lutherske kirker, hindu-troen og jødedommens organisationer sender et godt signal om, at sammenhold og samarbejde er nødvendigt, hvis vi skal klare en så stor udfordring, som klimaforandringerne er.

- Kun ved at arbejde sammen kan vi redde planeten, dens enestående variation af liv og sikre en god fremtid for os alle. Deklarationen sender en stærk opfordring til muslimer i hele verden om, at det er afgørende, at de ændrer deres levevis og opfordrer beslutningstagerne til at investere mere i en ren, bæredygtig fremtid og mindre i fossile brændsler, siger Tasneem Essop.
Earth Hour Klima
WWF-frivillige kræver klimahandling