Hæv straframmen for handel med truede dyr | WWF Denmark

Hæv straframmen for handel med truede dyr

Nyhed lagt på den 03 november 2015   |
Sibirisk Tiger Dyr
Two Siberian tigers (Panthera tigris altaica)
© naturepl.com /Edwin Giesbers / WWF
Pengegriske bagmænd har i dag alt for let spil, når de tjener millioner på handel med truede dyr. Derfor bør politikerne give politiet bedre kort på hånden

Debatindlæg af Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, bragt hos Kristeligt Dagblad 2. november 2015.

Illegal handel med truede dyr har på verdensplan nået et omfang, der kun overgås af kriminelle aktiviteter som menneskehandel, narkokriminalitet og ulovlig våbenhandel. Samtidig bruges store summer af de mange milliarder, der betales for de truede dyr, til at finansiere terrorbevægelser i nogle af verdens mest ustabile regioner.

Ulovlig handel med truede dyr er altså i global sammenhæng ikke et lille problem. Men også herhjemme er der problemer med handel med og import af truede dyr. Naturstyrelsen oplever flere konfiskeringssager end tidligere, og i den forgangne uge fik danmarkshistoriens største sag om handel med truede dyr masser af medieomtale.

Sagen resulterede i en bøde på 650.000 kroner og konfiskation af en del af fortjenesten – yderligere 231.000 kroner.

Vel er det ikke milliardbeløb, men sammen med det øgede antal sager viser det, at vi også har et problem her i Danmark, vi må tage alvorligt.

Jeg vil derfor opfordre landets politikere til at optrappe indsatsen for at stoppe den illegale handel med de truede dyr. Det kunne ske ved at hæve straframmen fra de nuværende ét til to år.

Den aktuelle lave strafferamme betyder, at politiet i dag ikke har adgang til mail-korrespondance og telefonaflytning i efterforskningen af sager om illegal handel med truede dyr og planter. Retsplejeloven bestemmer nemlig, at kun alvorlige forbrydelser, der har udsigt til at udløse en fængselsdom på to års fængsel, giver politiet adgang til indgreb i den normalt gældende meddelelseshemmelighed.

For mig at se er det dog en alvorlig forbrydelse at bidrage til udryddelsen af truede dyr. Alvorligere bliver det selvfølgelig, at de kriminelles indtægter i nogle tilfælde også bruges til at finansiere andre forbrydelser – som eksempelvis terror.

Markedet for dele af truede dyr er primært i Asien – eksempelvis bliver næsehornshorn og dele af tigre fejlagtigt brugt som behandling for alt fra kræft til impotens og som middel mod tømmermænd.

Det skal vi også arbejde for at stoppe – regeringen kan eksempelvis lægge pres på aftagerlandene, når vi fører udenrigspolitik – men vi bør også feje for egen dør og ikke tillade, at den illegale handel med truede dyr vokser sig større herhjemme.

Derfor er det nødvendigt, at hæve straframmen, så pengegriske bagmænd ikke længere har så let spil, som de har i dag. Det giver god mening. Både sikkerhedspolitisk og etisk.

Sibirisk Tiger Dyr
Two Siberian tigers (Panthera tigris altaica)