Aben med de røde sokker | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 04 november 2015   |
Vietnam 2015
© WWF
En halv times kørsel fra Da Nang ligger det beskyttede skovområde Son Tra. Her lever kostumeaberne – nogle af de mest farvestrålende aber, der findes med ”røde sokker”, ”hvide ærmer”, en ”grå krop”, hvid hale, gult skæg, sorte hænder og fødder.

Kostumeaben findes kun i den nordlige og centrale del af Vietnam samt i Laos. Før 1967 var der slet ingen studier  af den. I dag kender man lidt mere til arten, som hører til de mest truede på kloden. I Son Tra lever mellem 200 til 300 af dem. Det er den største koncentration i Vietnam, da arten stort set er udryddet fra de andre steder, hvor den har været udbredt. Den er opført på IUCNs Røde Liste som stærkt truet.

WWF støtter den lokale NGO – GreenViet - med at uddanne dem i, hvordan de kan bevare aberne i naturen. Det betyder, at GreenViet er ude for at vurdere bestanden, se på hvad de spiser, hvor mange der lever sammen, tager prøver af deres afføring og observerer dem. Alt dette er for bedre at lære dem at kende, så man kan finde ud af, hvordan de bedst kan bevares i naturen. På grund af en stor indsats i Son Tra området går bestanden faktisk frem, hvilket også skyldes en streng håndhævelse af loven. Hvis man skyder en af aberne i dag, ryger man i fængsel i op til tre år. For nylig blev en gruppe på tre krybskytter taget og sendt i fængsel.

Artens største trussel er mennesket. Den jages for at blive solgt som husdyr eller brugt til medicin. Vietnameserne koger aberne, som bliver til en slags lim. Den drikker mange vietnamesere med den overbevisning, at det giver et godt og langt helbred.

”Det er naturligvis noget sludder, at aberne skulle kunne sikre et godt helbred”, siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, som er i Vietnam sammen med Prinsgemalen for at se på organisationens arbejde i landet. Prinsgemalen er præsident for WWF og har været meget engageret i arbejdet for naturen siden, og startede WWF i 1972 i Danmark.

Gitte Seeberg fortsætter: ”Her er virkelig meget at gøre. Der ligger en kæmpe opgave for WWF i landet med at fortælle befolkningen, at aber og andre dyr ikke skal bruges til medicin, men hører til ude i naturen. Det går også frem nogle steder, som her i Son Tra, hvor det er lykkes at få lokalbefolkningen til at sætte pris på de sjældne aber, og hvor myndighederne rent faktisk går ind og håndhæver loven. Det er også planen, at kostumeaben skal gøres til ikonart for hele Da Nang området”.

Kostumeaberne i Son Tra området er blot ét eksempel på, hvordan WWF arbejder med at bevare de vilde dyr i Vietnam, som i dag stort set alle sammen er truet, fordi presset på naturen er så stort i landet. Det er vigtigt at opbygge viden hos de lokale NGO’er, så de kan bidrage til at reducere det store pres, der er på naturen og mange truede dyr i Vietnam.

WWF har også arbejdet med at beskytte truede arter andre steder i det centrale Vietnam, blandt andet i Hué området – hvor den gamle kejserby ligger med masser af smuk natur omkring sig. Det handler igen om at uddanne befolkningen til ikke at efterspørge levende dyr til medicin samt salg af dem på de lokale markeder. Det har også handlet om at styrke samarbejdet mellem myndigheder og lokale for at øge overvågningen og konfiskeringen af truede dyr. Det gælder derfor ikke kun for aberne, men også for en række sjældne fugle og slanger. Det arbejde har været muligt med finansiering fra Åge V. Jensens fonde.
Vietnam 2015
Kostumeabe - Vietnam 2015