WWF tvunget til at lukke ned i Mozambique | WWF Denmark

WWF tvunget til at lukke ned i Mozambique

Nyhed lagt på den 10 november 2015   |
Afrika Østafrika Mozambique Fiskeri
Fisherman returning with the day's catch Bazaruto Island, Mozambique
© Meg Gawler / WWF
WWF Verdensnaturfonden må stoppe samtlige projekter i Mozambique og mindske sin indsats i både Afrika og Asien. Det sker som en direkte konsekvens af regeringens nedskæringer på ulandsbistanden.

Fattige kystfiskere og deres familier i det centrale Mozambique er så småt på vej ud af ekstrem fattigdom og godt i gang med at samarbejde om et mere bæredygtigt fiskeri. Det giver håb om et bedre liv for hele familien i de små kystsamfund. Det sker fordi bl.a. WWF støtter dem i at forvalte deres naturressourcer bæredygtigt. Men nu bliver WWF Verdensnaturfonden nødt til at stoppe sine projekter i Mozambique.

Det sker som en konsekvens af regeringens omfattende nedskæringer på udviklingsbistanden, der konkret betyder, at WWF mister 3,9 millioner kroner af sin DANIDA-bevilling på 15 millioner årligt. Nedskæringerne kan ikke begrænses til Mozambique, men rammer også andre projekter i såvel Afrika som Asien.

Generelt er NGO’erne blevet beskåret hårdt, så mange gode projekter i udviklingslandene må i disse uger lade livet på grund af regeringens besparelser.

- En mere bæredygtig verden er mulig. Det ved vi om nogen i WWF. Til dagligt arbejder vi med lokalsamfund, virksomheder, regeringer og civilsamfundsorganisationer verden over for at skabe bedre og mere langsigtede og grønne løsninger og udvikling. Derfor er det også trist, at den danske regerings politik på udviklingsområdet i de fattige lande har fået så lille prioritet. Det er nedslående, at vi som et rigt land ikke vil give mere støtte til afgørende og positiv udvikling i fattige og skrøbelige stater, siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

I Østafrika har WWF skabt resultater ved at styrke civilsamfundet, lægge pres på regeringer og gå i dialog med beslutningstagere. WWF har været med til at sætte bæredygtigt fiskeri på dagsordenen hos østafrikanske regeringer, så de for første gang i lande som Tanzania, Mozambique og Kenya nu koordinerer forvaltningen af det lukrative tunfiskeri i deres farvande til fordel for lokalbefolkningen og naturen.

- Det er meget trist, at vi må stoppe vores engagement i Mozambique, hvor mange mennesker er ekstremt fattige og naturen er under pres fra f.eks. overfiskeri og illegalt tømmerhugst. WWF Verdensnaturfondens støtte har ellers været med til at skabe gode resultater igennem årene, hvor fattigdommen i flere lokalsamfund er mindsket og naturressourcerne nogle steder er i fremgang, siger Gitte Seeberg.

De danske NGO’er bliver ifølge forslaget til finanslov i gennemsnit skåret med 26 % næste år.

- Vi er nødt til at foretage nogle meget hårde opbremsninger for, at det kan lade sig gøre at spare så store beløb med så kort varsel. Det betyder, at der ikke er tid til at lave en ordentlig overlevering, hvorfor nogle af de ting vi har bygget op falder på gulvet. Derfor bliver omlægningerne dyrere end de behøvede, hvilket er spild af danske skattekroner, afslutter Gitte Seeberg.

Nedskæringer rammer ikke kun WWF’s projekter i Afrika og Asien, men har også ført til afskedigelser på kontoret i Danmark.

Afrika Østafrika Mozambique Fiskeri
Fisherman returning with the day's catch Bazaruto Island, Mozambique