EU vil hjælpe Virunga Nationalpark | WWF Denmark

EU vil hjælpe Virunga Nationalpark

Nyhed lagt på den 08 januar 2016   |
Congo Dyr Gorilla Skov Regnskov
Gorilla gorilla beringei Mountain Gorilla Family at play Virunga National Park, Dem.Rep.of Congo
© Martin Harvey / WWF
EU-parlamentet har kort før jul stemt for en resolution, der opfordrer alle medlemslandene, EU-Kommissionen og DR Congo til at hjælpe med at beskytte Virunga Nationalpark og de omkringliggende naturområder i det østlige DR Congo imod olieudvinding og udnyttelse af områdets ressourcer.

Af Jonas Schmidt Hansen

Parken er på UNESCO's verdensarvslisten, og det er både den ældste og mest artsrige naturpark i Afrika. Blandt andet er områdets tågeskove hjem for de ikoniske bjerggorillaer.

Maj Manczak, senior-skovrådgiver for Afrika og Asien hos WWF Verdensnaturfonden, er glad for, at EU har stemt for opfordringen til at beskytte Virunga:

- Det er selvfølgelig godt, at EU støtter op om at beskytte Virunga. WWF har været meget involveret i at standse omfattende planer om at bore efter olie i parken. Desværre er det en kamp, der ikke er vundet endnu, for mange ønsker stadig at udvinde ressourcerne i området. Her er både guld, olie, mineralet coltan, der blandt andet bruges i vores mobiltelefoner. Derfor har mange interesser i at nedlægge Virunga som beskyttet område, så de kan få fri adgang til parkens naturressourcer og mineraler, siger Maj Manczak.

Sejr for WWF
Især britiske olieselskab Soco har været meget aktive for at få lov til at trænge ind i parken og bore efter olie. Virksomheden er anklaget for at stå bag korruption og svindel for at skaffe sig adgang til områdets ressourcer.

Olieudvinding vil være til stor skade for de mange arter i området, der allerede er presset af illegal trækulsproduktion, krybskytter, og rovdrift på naturressourcer og mineraler.

Selvom Soco og mange andre stadig ønsker at dræne parken for dens ressourcer og den congolesiske regering har sagt, at de gerne vil have parken taget af UNESCO's verdensarvsliste, er det godt nyt, at EU-parlamentet nu bakker op om bevaringen af Virunga Nationalpark, mener Maj Manczak.

Parlamentet henviser i sin resolution til en rapport fra WWF, der viser, at bjerggorilla-turisme alene har potentiale til at indtjene 30 millioner dollars om året og skabe tusindvis af lokale arbejdspladser. Parken tjener allerede i dag pænt på bæredygtig turisme, men der kan tjenes langt mere, hvis området stabiliseres og man kommer volden og korruptionen til livs.

EU-Parlamentet opfordrer ligeledes medlemslandene, EU-Kommissionen og DR Congo til at hjælpe med at standse den væbnede vold og korruption i området. Der bør fokuseres på at stabilisere området og arbejde med langsigtet udvikling af området, hedder det i EU-resolutionen.

Virunga Nationalpark er allerede godt i gang med hjælpe lokalsamfundene ud af fattigdom og skaffe dem adgang til bæredygtig energi. På den måde prøver man at undgå, at der bliver fældet træer i parken til brug for illegal trækulsproduktion.

STØT WWF'S arbejde for bjerggorillaerne - bliv WWF Gorillapartner nu.
Congo Dyr Gorilla Skov Regnskov