Demokrati i Myanmar er ikke uden konsekvenser for befolkningen, truede dyr og biodiversiteten | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 30 marts 2016   |
Myanmar
© Kelly WWF
Historisk: Dag ét for Myanmars første demokratiske regering i mere end 50 år er i dag. Det er sket med indsættelsen af den nye præsident Htin Kyaw, der er valgt af folket som Aung San Suu Kyis stedfortræder på præsidentposten. Desværre lurer der alvorlige trusler for landets storslåede natur og truede dyr i skyggen af den positive udvikling.

Demokratiet starter en ny positiv epoke for Myanmar, der har ligget under for et totalitært militærstyre i mere end 50 år. Men store udfordringer venter også for landet - og ikke mindst landets befolkning, truede dyr og mangfoldige biodiversitet, når landet åbner op.

Myanmar åbner med deres nyslåede demokrati op for verdenen omkring dem, og dermed også de store internationale virksomheder, der står på spring for at få fat i Myanmars enorme naturrigdomme. Det har kæmpe konsekvenser for befolkningen i Myanmar, der ikke får meget ud af naturressourcerne bliver revet ud af landet i rekordfart lige nu.

WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Gitte Seeberg, er lige kommet hjem fra en rejse rundt i Myanmar, hvor hun har fået indsigt i de problemstillinger, der rejser sig for de lokale, som er afhængige af naturen og de store skove, rent vand og fiskene i floderne.

Det er inspirerende at møde mennesker, der rent faktisk lever i harmoni med naturen, og som ikke kun er interesserede i at hive alle ressourcer ud af deres natur nu og her for at få flere penge. De har i kraft af deres liv i naturen også en forståelse for, at en rig natur og et velfungerende økosystem er en vigtig del af deres fremtid”, siger Gitte Seeberg.

Faktisk viser en undersøgelse, som WWF Verdensnaturfonden har lavet, at 96 % af beboerne i landsbyen Banchang bruger skoven til hverdag. De får rent vand fra skovens vandløb og har brug for de fisk de kan fange i floderne.

Udviklingen i landet skaber bekymring. 92 % af landsbyens beboere er bekymrede for skoven nu her hvor landet åbner yderligere op for omverdenen, og 34 % af dem ser de udenlandske virksomheder som den største trussel. Det er klart, at det gør indtryk, og vi arbejder til hverdag i Myanmar for, at befolkningens bekymringer ikke skal blive til virkelighed”, fortæller Gitte Seeberg.

På grund af voldsomme etniske konflikter i landet og et brutalt militærregime har landet ikke oplevet den samme afskovning som dets nabolande – det betyder, at Myanmar er et af de sidste steder i verden, der har en enorm biodiversitet, hvor mange truede dyr trives. Det kan være slut nu, hvis ikke vi gør noget. Primært på grund af massiv udbygning af infrastruktur og stordrifts plantager, der øges nu, hvor landet åbner op.

Demokratiudviklingen og åbningen af landet er en positiv udvikling – ingen tvivl om det. Men det har også alvorlige konsekvenser. Myanmar er et af de fattigste lande i Asien, der samtidig er meget tæt befolket. De mennesker vil selvfølgelig gerne have del i det økonomiske opsving de oplever i deres nabolande, men som det ser ud lige nu er der ikke meget til overs til befolkningen i Myanmar, når de internationale virksomheder har været inde i landet og rage til sig”, fortæller International programchef, Jacob Fjalland, der er ansvarlig for WWF Verdensnaturfondens arbejde i Myanmar.

Ikke bare menneskenes levegrundland er truet. Det er et af verdens vigtigste tigerhabitater også. 1/10 af verdens tigrere lever i grænselandet mellem Myanmar og Thailand – og den store uberørte skov, som de lever i lige nu, er under pres for eksplosiv udvidet infrastruktur, der går lige på tværs af tigrenes skove. Det truer tigerne og den rige biodiversitet, der er i de skove, som har stået uberørt hen i alle de år, hvor væbnede konflikter har hærget landet.

Den nye præsident Htin Kyaw indtræder på præsidentposten i stedet for Aung San Suu Kyi, da hun ifølge landets love ikke kan være præsident for landet, fordi hendes børn er udenlandske statsborgere.

Du kan selv være med til at gøre en forskel ved at støtte vores arbejde i Myanmar som Tigerpartner i WWF Verdensnaturfonden. Bliv Tigerpartner nu.

Myanmar