FSC Design Award - følg vinderens rejse dag for dag | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 08 maj 2012   |
Lokale børn på Mpingo stammer fra Kilwa området
© WWF
Med opslagstavlen "HapsHaps" løb Mette Vestergaard sidste år med sejren i FSC Design Award foran 76 andre bæredygtige design.

Hun er nu taget på sin vinderrejse til Tanzania, hvor hun med egne øjne får at se, om en FSC-skov virkelig kan gøre en forskel for natur og mennesker - gennem et af WWF's projekter. Samtidig har hun taget udfordringen op med at forsøge at forene danske designtraditioner med tanzanisk håndværk og formgivning.

Læs hendes daglige blog her.

Illegal skovhugst i Tanzania

Tanzania er og har altid været plaget af illegal skovhugst. En undersøgelse fra 2007 viste, at 96 % af alt træ, der bliver fældet i landet, er illegalt. Den ulovlige hugst lægger massivt pres på landets skove og betyder samtidig et tab i indtægter. I knap fem år har den danske WWF afdeling arbejdet sammen med WWF Tanzania og den lokale organisation Mpingo Concervation Development Initiative (MCDI) om at få FSC-certificeret kystskovene i Kilwa, som ligger i den sydlige del af Tanzania, hvilket i 2009 resulterede i Afrikas første FSC-certificerede landsbyskov.

FSC-landsbyskovene har fået Afrikas samlede areal af FSC-certificeret landsbyskov til at stige med 708 % – fra 2.420 til 17.151 ha. Det er godt nyt for skovene, som er et af verdens mest mangfoldige, men også truede økosystemer. Og for de fattige mennesker, der er dybt afhængige af skovenes naturressourcer til bygningsmaterialer, brænde, medicin og ikke mindst mad.

Om rejsen

For 6. år i træk sender FSC Danmark en ung designstuderende på en rejse til en FSC-certificeret skov et sted i verden. Formålet er at vise, hvordan FSC gør en forskel for skov, dyr og mennesker, og hvordan valget af bæredygtigt træ har stor indflydelse på skoven og dens indbyggere. Samtidig får den designstuderende lov til at udforme en prototype af sit design i samarbejde med lokale værksteder og i lokale træsorter. Designrejsen går i år til Tanzania, hvor Mette Vestergaard i følgeskab af en journalist og en fotograf tager på en uforglemmelig rejse. Mette Vestergaard er vinder af FSC Design Award, som du kan læse mere om herunder.

Om FSC Design Award

FSC Design Award er en designkonkurrence for alle landets design- og arkitektstuderende. Med konkurrencen sættes der fokus på bæredygtige materialer. Unge studerende som Mette har igennem konkurrencen fokus på, hvordan deres materialer har indflydelse på miljø, dyr og mennesker.

Konkurrencen er meget populær blandt fremtidens trendsættere, designere og arkitekter, som ved, at deres valg af materialer har stor indflydelse på omverdenen. Mette vandt med den smarte opslagstavle HapsHaps kun af bæredygtigt træ. Vinderdesignet bærer navnet HapsHaps, fordi man kan hænge papir og kort op på den uden at bruge nåle og magneter.

FSC Design Award stiller krav til, at deltagerne kombinerer bæredygtighed med æstetik og funktionalitet, og bæredygtighed er således et vigtigt element i bedømmelsen af de deltagende designs. FSC Design Award er en tilbagevendende begivenhed og er speciel, fordi alle indkomne bidrag bedømmes ved samme event.

Initiativtagere til FSC Design Award 2011

Bag konkurrencen står organisationen FSC Danmark og miljøorganisationen WWF Verdensnaturfonden. Begge organisationer har til hensigt at sikre, at mere træ bliver brugt bæredygtigt.